뮤지컬 <세인트 소피아> 창작자 인터뷰
작가 양소연, 작곡가 이승현
<글로컬 뮤지컬 라이브> 시즌6에 참여하게 된 소감은?
양소연 뮤지컬 <팬레터>나 <마리 퀴리>같이 유명한 창작뮤지컬을 제작한 라이브에서 진행하는 <글로컬 뮤지컬 라이브> 프로그램에 참여하게 되어서 영광입니다. 이번 프로그램을 통해 더 발전된 모습을 선보일 수 있도록 노력하겠습니다.
이승현 저 역시 동감합니다.
작가와 작곡가가 말하는 뮤지컬 <세인트 소피아>는?
양소연 도스토예프스키 『죄와 벌』의 소냐를 주인공으로 새로운 관점에서 재조명한 스릴러 록 뮤지컬입니다. 선악이 모호했던 시대에 대중들이 열광하는 ‘세인트’라는 영웅이 탄생하면서 벌어지는 혼란과 이것을 지켜보는 소냐가 정의에 대해 고민하고 갈등하고 선택하는 이야기를 담았습니다.
이승현 억압적인 상황 속에서 터져 나오는 에너지를 담기 위해서 록을 선택했고, 록을 기반으로 한 넘버들이 비슷하게 느껴지지 않도록 캐릭터별로 음악적 컨셉이나 모티프를 부여했습니다. 무거운 주제를 다룬 만큼 대중적으로 다가가도록 노력하고 있습니다.
어떤 작가, 작곡가가 되고 싶은가?
양소연 뮤지컬 작가로서 텍스트의 문학성도 충분히 확보하면서 음악과 드라마의 결합이라는 뮤지컬의 특성도 잘 살리는 데 집중하고 있습니다. 저만이 할 수 있는 이야기를 우리 모두가 듣고 싶은 이야기로 만들 수 있는 대중적인 작가로 성장하고 싶습니다.
이승현 뮤지컬을 봤을 때 드라마랑 음악이 잘 어울릴 때 전율을 느낍니다. 관객들이 그 전율을 느낄 수 있도록 음악을 잘 만드는 것이 저의 목표이고 공연이 끝나고 나갈 때 흥얼거릴 수 있는 음악을 만들려고 합니다. 음악성과 대중성을 겸비한 뮤지컬 작곡가가 되고 싶습니다.
音乐剧《圣·索菲亚》创作者访问
编剧 Yang Soyeon,作曲 Lee Seunghyeon
对于参与第6季《Global Musical Live》的感想?
Yang Soyeon 能够参与诞生了著名原创音乐剧《粉丝来信》和《玛丽·居里》的制作公司Live所举办的《Global Musical Live》,感到非常荣幸。希望能在本次项目中展现出自己不断进步的样貌,我会以此为目标而努力。
Lee Seunghyeon 不能更同意这个说法了。
在编剧与作曲家看来,音乐剧《圣·索菲亚》是?
Yang Soyeon 这是一部以陀思妥耶夫斯基《罪与罚》中的索尼娅为主人公,从新的角度重新审视的惊悚摇滚音乐剧。在善恶界限模糊的时代,被大众称之为"圣人"并为之狂热的英雄诞生及随之引发的混乱,审视着这一切的索尼娅其对正义的思考、矛盾和选择的故事。
Lee Seunghyeon 为了表现在异常压抑的背景条件下爆发内心能量的设定,选择了摇滚这一曲风。为了避免以摇滚为基调的曲目令观众产生相似感,我们赋予了不同角色各自不同的音乐理念或主题。 在运用沉重主题的同时,尽可能向大众性靠拢。
希望成为怎样的作家、作曲家?
Yang Soyeon 作为音乐剧编剧,在充分确保内容文学性的同时,也在致力于发挥出音乐与剧情相融合的音乐剧特性。我想成长为能够将只有我能陈述的故事转变为所有人都想听的故事,具备这样特质的大众作家。
Lee Seunghyeon 看音乐剧时,如果剧情与音乐十分融洽,就会感到莫名的战栗。创作出令观众们感受到这种战栗的音乐,正是我的目标。想要做出能令人们在看完演出,走出剧场的时候,嘴里还哼着剧中旋律的音乐。我想成为音乐性与大众性兼具的音乐剧作曲家。
ミュージカル『セイント・ソフィア』創作陣のインタビュー
作家 ヤン・ソヨン、作曲家 イ・スンヒョン
『Glocal Musical Live シーズン6』に参加することになった所感は?
ヤン・ソヨン ミュージカル『ファンレター』や『マリ・キュリー』といった有名な創作ミュージカルを製作したライブで行っている、『Glocal Musical Live』プログラムに参加でき光栄です。今回のプログラムを通して、より一層発展した姿を見せられるよう頑張ります。
イ・スンヒョン 私も同感です。
作家・作曲家が紹介するミュージカル『セイント・ソーニャ』
ヤン・ソヨン ドストエフスキーの『罪と罰』のソーニャを主人公に、新たな観点からその価値を探ったスリラー・ロック・ミュージカルです。善悪が曖昧だった時代に大衆が熱狂した、“セイント”という英雄が誕生した時に起こった混乱と、これを見守るソーニャが正義について悩み、葛藤し、選択する物語を込めました。
イ・スンヒョン 抑圧された状況の中で湧き上がってくるエネルギーを込めるためにロックを選択し、ロックを基盤としたナンバーが似通ったように感じないよう、キャラクター別に音楽的なコンセプトやモチーフを与えました。重いテーマを扱っているので、大衆的に近づけるよう努力しています。
どんな作家・作曲家になりたいか?
ヤン・ソヨン ミュージカル作家としてテキストの文学性も十分に確保しつつ、音楽とドラマの結合というミュージカルの特性も十分に生かすよう集中しています。私だけが語れる物語を、私たちみんなが聞きたい物語に作り上げられる大衆的な作家として成長したいです。
イ・スンヒョン ミュージカルを見た時、ドラマと音楽がぴったりとマッチした時に震えがきます。観客がそんな震えを感じられるよう音楽を作ることが私の目標であり、公演が終わって出ていく時にハミングできるような音楽を作ろうとしています。音楽性と大衆性を兼ね備えたミュージカル作曲家になりたいです。
Musical ‘Saint Sophia’ Interview with the Creatives
WRITER So-yeon Yang, COMPOSER Seung-hyun Lee
How do you feel about participating in the 6th season of Glocal Musical Live?
Yang It is a great honor to participate in Glocal Musical Live, presented by Live Corporation where well-known new musicals like ‘Fanletter’ and ‘Marie Curie’ were produced. I will try to make improvements through this program.
Lee I agree.
Please introduce your work, Musical ‘Saint Sophia’.
Yang It is a thrilling rock musical that pictures the main character Sonya, originally from by Dostoevsky, from a new perspective. The story is about confusion as a publicly appreciated hero called ‘Saint’ appears when the difference between good and evil is unclear, and Sonya, watching everything, agonizing and conflicting about what justice is, eventually makes a choice.
Lee Rock music was the best choice to depict the energy coming out of an oppressive situation. In order to differentiate the musical numbers from each other since they are all based on rock music, I tried to assign a musical concept or motif to each character. I am trying to make it easier to approach, as this musical is dealing with a rather serious theme.
What kind of writer/composer do you want to be?
Yang As a musical writer, I would like to guarantee both the literary quality of the text and the nature of the musical; a combination of music and drama. I want to become a writer that approaches the public easier by turning my own story into the one that everyone wants to listen to.
Lee When watching musicals, I feel thrilled when drama gets along with the music well. My goal is to create music that could make audiences feel the same thrill as I did. Also, I want to write music that audiences can hum on their way out after the performance. I would like to become a musical composer with both musicality and popularity.
로그라인
악을 처단한다는 신념으로 죄인들을 고발해온 뒷골목의 한 소녀가 가난한 대학생의 살인을 은닉하면서 벌어지는 이야기
시놉시스
혁명의 시대, 제정 러시아. 명망 높은 유지의 딸이었던 소냐는 어머니가 살인죄로 처형당한 이후 미천한 신분으로 살아간다. 그는 사람들의 멸시와 괴롭힘에도 아무런 저항을 하지 않아 ‘시체’로 불리지만, 보이지 않는 곳에서는 마을에서 일어나는 온갖 범죄를 경찰에 고발하는 고발꾼으로 활동한다. 그가 쓴 고발장을 보고 감명받은 대학생 로쟈는 무덤가에서 기도 중인 소냐를 찾아오고, 두 사람은 세상의 악인들을 향한 분노를 공유하며 가까워진다. 그러던 어느 날, 마을의 악명 높은 전당포 주인 파벨과 하인 리자베타가 도끼로 처참히 살해되는 끔찍한 사건이 발생한다. 사람들은 현장에 남겨진 성경 구절에 동요하고, 일부는 자신들의 원수를 처치한 범인을 ‘세인트’로 명명하며 열광한다. 한편, 로쟈는 자신의 범행을 목격하고 은폐한 사람이 소냐라는 사실을 알게 되고, 그를 두려워하면서도 점차 의존한다.
작가 양소연
뮤지컬 <세인트 소피아>(2020, CJ문화재단 스테이지업 선정)
작곡가 이승현
뮤지컬 <이상한 나라의 아빠>(2021, 음악조감독)
뮤지컬 <세인트 소피아>(2020, CJ문화재단 스테이지업 선정)
뮤지컬 <첫사랑>(2016, 작곡 및 음악감독)
概述
以惩恶为信念检举罪犯的小巷少女,却藏匿了一名贫困大学生的杀人事实,以此展开的故事。
故事梗概
沙皇俄国的革命时期,本为名门望族之女的索尼娅在母亲因杀人罪被判处后,以卑贱的身份活着。始终对人们的蔑视与折磨不作任何抵抗的她,被称为“尸体”。然而,她却是在暗中向警方检举村子里发生的各种犯罪行为的告发者。在看到她的检举书后深受触动的大学生罗杰,找到了在墓旁祈祷的索尼娅.。两人交流着对这世间恶人们的愤怒,逐渐变得亲近起来。有一天,村中发生了恶性事件,臭名昭著的当铺老板帕维尔和仆人里贾贝塔被人用斧头残忍杀害。人们被现场遗留的圣经节选动摇神思,其中一些人将这名处置了自己仇敌的犯人命名为“圣徒”,并对其狂热不已。而另一边,罗杰发现索尼娅亲眼目睹并隐匿了自己的杀人罪行。他在胆颤的同时,也渐渐对索尼娅产生了依赖。
编剧 Yang Soyeon
音乐剧《圣·索菲亚》
作曲 Lee Seunghyeon
音乐剧《圣·索菲亚》,《初恋》
ログライン
悪を断ずるという信念で罪人を告発してきた裏町のある少女が、貧しい大学生の殺人を隠匿することによって起こる物語。
シノプシス
革命の時代、帝政ロシア。名高い有力者の娘だったソーニャは、母親が殺人罪で処刑された後、卑賤な身分となって生きていく。彼女は人々の蔑視と嫌がらせにも何の抵抗もせず、“死体”と呼ばれるが、見えない所では村で起こったあらゆる犯罪を警察に告発する告発者として活動していた。彼女が書いた告発状を見て感銘を受けた大学生・ロージャは、墓の側で祈りを捧げていたソーニャを訪ね、二人は世界の悪人たちへと向かう憤怒を共有しながら近しくなっていく。そうしたある日、村で悪名高い質屋の主人・パーヴェルと召使いのリザヴェータが、斧で凄惨に殺されるという恐ろしい事件が起こる。人々は現場に残された聖書の一節に動揺し、一部の人々は自身の仇を始末した犯人を“セイント”と呼んで熱狂する。一方ロージャは自身の犯行を目撃し、隠蔽した人がソーニャだという事実を知って、恐れながらも二人は次第に依存していく。
作家 ヤン・ソヨン
ミュージカル『セイント・ソフィア』
作曲家 イ・スンヒョン
ミュージカル『セイント・ソフィア』、『初恋』
LOGLINE
A story of a young girl who has been accusing criminals out of her faith - crimes need to be punished - gets to conceal murder of a poor college student.
SYNOPSIS
It is Imperial Russia - the time of revolution. Sonya, daughter of a renowned local notable, leads a life of a low social status after her mother gets executed for committing murder. She is called a "corpse" because she never resists any molestation or contempt, but secretly acts as an accuser who reports all kinds of crimes occurring in the village. Roja, a college student impressed by the indictment written by Sonya, visits her at the graveyard, where she has been praying. They get closer to each other as they share their fury towards the villains of the world. One day, Pavel, owner of a pawnshop, and Lisabetta, his maid, are found dead; horribly murdered by an ax. The public gets agitated by the verse of the Bible written at the crime scene. Some people even go wild, naming the murderer as "Saint", who had killed their enemy. On the other hand, Roja figures out that Sonya is the one who witnessed and concealed his murder and slowly begins to depend on her, as he fears her at the same time.
WRITER So-yeon Yang
Musical ‘Saint Sophia’
COMPOSER Seung-hyun Lee
Musical ‘Saint Sophia’, ‘First Love’