- 뮤지컬 <가우디>
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뮤지컬 <가우디> 극작 2차 멘토링
일정: 2021년 9월 10일 14시~16시
장소: 라이브 사무실
멘토: 한정석 작가, 민찬홍 작곡가
멘티: 김주영 작가
뮤지컬 <가우디>는 천재적인 건축가 안토니오 가우디와 그가 남긴 파밀리아 성당을 모티브로 한 작품이다. 한정석 작가는 본인이 파악한 작품의 컨셉이나 설정, 개요를 먼저 작가와 확인하고 본격적인 멘토링을 진행했다.
초반 성당 총괄 책임자인 노아의 캐릭터가 먼저 명확하게 제시되어야 한다. 그의 약점이 무엇이고, 어떤 성격을 가진 인물인지 소개되어야 한다. 또한 파밀리아 성당과 가우디가 그 시대에 어떻게 인식되고 있는지를 보여주고 이야기를 전개하는 것이 좋다.
노아가 설계도를 완성하지 못하는 부분이 좀 더 구체적으로 제시되었으면 좋겠다. 이를 통해 가우디의 비범함이 노출되고, 노아의 입장에서는 설계도를 완성하지 못하는 이유를 통해 노아의 건축에 대한 가치관이나 철학, 또는 내적 약점이 드러나게 하는 게 좋다.
노아의 동기를 분명하게 해줄 필요가 있다. 성당 총괄 책임자 역할을 하지 못한다는 게 어떤 의미인지, 그저 수많은 기회 중 하나뿐인 것인지 등등 의미가 명확하고, 그 절실함이 제시되어야 인물이 움직이는 이유가 분명해진다.
5장에서 노아는 과거로 가 가우디로부터 설계도를 얻고 양초를 구해서 돌아와야 한다. 이것이 초목표이다. 첫 번째 플롯 포인트라고 할 수 있는데 이 부분을 노래로 보여주어야 할 것 같다.
벨런은 현재 시점에서 호화로운 성당 건축을 반대하는 입장이다. 노아가 과거 시점에서 벨런을 만나게 되는데 과거에는 조금 다른 존재여야 하지 않을까. 벨렌이 성당 건축에 대해 반대 의견을 내는데 큰 방해 요소로 여겨지지 않는다. 벨런을 건축물을 담당하는 시청 직원으로 설정할 수도 있겠다. 당시 여자 공무원이 있었는지는 조금 더 알아보아야 하겠지만 규정이나 시스템을 상징하는 중간자적 입장으로 캐릭터를 만드는 것도 방법이다.
7장은 노아가 미래에서 왔다는 걸 가우디에게 고백하는 장면이다. 분위기가 좋은 상태에서 갑자기 고백을 한다. 이것을 미들 포인트로 잡고 새로운 국면으로 변하는 것으로 설정했는데 고백을 하는 상황과 이유를 만들어 주어야 한다.
가우디의 생각을 바꾸게 해주는 것이 무엇일까. 가우디에게 설계도를 만들겠다는 것이 무엇인지, 그게 효과적으로 전달되었으면 좋겠다. 가우디는 어떤 사람인가. 상황으로 캐릭터를 선명하게 보여주어야 한다. 가우디와 노아가 만나는 장면이 굉장히 중요하다. 그때 가우디의 성격이 좀 더 부각될 수 있다. 가우디가 고집스럽고 주변과 소통이 잘 안되는 캐릭터라면 4장의 노래의 경우에는 캐릭터와 노래 가사가 잘 맞지 않는다. 첫 등장인데 위인의 아우라에 갇혀서 가사가 너무 숭고하다. 위인이 위인처럼 등장하면 관객 입장에서는 재미가 없다. 첫 등장인 만큼 가우디의 캐릭터를 보여주는 쪽으로 더 집중하는 게 좋을 것 같다.
일단은 가우디와 노아의 성격을 분명히 잡고 벨엘과 구엘의 조역 캐릭터는 기능적으로 필요한 인물이라고 생각하고 좀 더 자유롭게 설정해 보는 게 좋겠다.
한정적 작가는 이 작품은 노아와 가우디의 버디물이라며 <레인맨>, <제8요일>, <투캅스> 등 버디물의 레퍼런스를 참고하는 게 좋을 것 같다고 했다.
뮤지컬 <가우디> 작곡 2차 멘토링
일정: 2021년 10월 5일 19시 00분~22시 00분
장소: 스터디룸 모임(성신여대점)
멘토: 한정석 작가, 민찬홍 작곡가
멘티: 김주영 작가, 정규원 작곡가
오프닝 넘버 ‘사그라다 파밀리아’
노래 길이에 비해 음악적 확장이 부족하다. 대사의 반복이나 중첩이 많다. 인부들의 말을 줄이고, 뒷부분 완성된 후의 기대를 담아내면 오프닝 느낌을 줄 것 같다. 노아에 대한 정보는 뒤에 짧게 나와도 되니까 이 넘버에서는 사람들의 기대나 열기를 담아내는 게 좋겠다.
넘버 ‘불꽃이 이끄는 곳으로’
벨렌의 이상한 할머니 캐릭터가 잘 살아나는 코믹한 느낌의 곡이다. 모티브가 인상적인데 이를 좀 더 반복했으면 좋겠다. 벨렌의 테마는 과거로 인도하는 장치여서 신비스러운 느낌이 있었으면 좋겠다.
2번 넘버는 노아의 아이원트 송이다. 건축 이야기의 가사는 어렵다. 귀에 잘 안 들어온다. 장면으로 처리할 수 있는 것은 최대한 노래에서 빼고 노래는 매력적이고 듣기 좋은 넘버로 가는 게 좋겠다. 브릿지에 후원자 부분이 다섯 마디를 차지하는 데 단출하게 한두 마디로 정리할 수 있으면 좋겠다. 길게 말하지 않아도 뉘앙스로 이해시킬 수 있을 것 같다.
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音乐剧《高迪》第二轮剧本指导
日期:2021年9月10日 14点~16点
地点:LIVE 办公室
导师:Han Jeongseok编剧,Min Chanhong作曲家
学员:Kim Juyeong编剧
音乐剧《高迪》是以天才建筑家安托尼奥·高迪与其遗世之作圣家族大教堂为主题创作的作品。Han Jeongseok编剧首先与作者沟通了本人所掌握的作品概念、设定及概要后,正式展开指导。
首先,应该明确地塑造出教堂最初的总负责人诺亚的人物形象,应表现出他有什么弱点、是个什么性格的人物。此外,应表现出人们在那个时代背景下如何看待圣家族教堂与高迪,接着开始故事的发展。
若是将诺亚无法完成设计图纸的部分更具体地展现出来会更好一些。通过这个部分,可以让观众更清晰地认识到高迪的非凡之处,而从诺亚的立场上来说,通过说明无法完成设计图纸的原因而引出诺亚对于建筑的价值观、哲学及其内在的弱点。
有必要明确提出诺亚的动机。若无法担任教堂工程的总负责人将意味着什么,这是否只是众多机遇中的一个而已等等,只有明确了其意义及迫切性,才能将人物的行动理由明朗化。
第5章中,诺亚回到过去从高迪处获得设计图纸并找到蜡烛,之后应要回到现在,这是初衷。这里可以说是全剧的第一个高光点,似乎更适合通过歌曲进行展现。
贝伦在现在的时间点上对于建造豪华教堂持反对意见。诺亚在过去的时间点上遇到的贝伦,是否应该与现在的贝伦有一些不同之处呢?尽管贝伦不赞成建造教堂,但并不能造成很大的阻碍因素。或者可以将其设定为负责城市建设的市政府职员,虽然还要再考究一下当时的时代是否可以存在女性公务员。此外,若是将其塑造为象征规则或社会系统的无性别形象也是一种方法。
第7章是诺亚向高迪坦白,自己是从未来而来的场景。在气氛良好的情况下,却突然了开始坦白。这里被设定为中场点,是打开新局面的关键,应该给到坦白的情形及理由。
是什么让高迪改变了想法?是什么促使高迪完成了设计图纸?希望这些能被更有效地表现出来。高迪是个怎样的人?这一点需要根据情况,鲜明地展现出来。高迪与诺亚相遇的场景是重中之重。那个时候的高迪的性格应更具有争议。如果说高迪的设定是个固执己见,拒绝与他人沟通的人物,那么第4章中曲目的歌词与人物形象就不相符了。这是高迪的第一次登场,被限制在伟人的光环中,歌词太过崇高了。如果伟人如同伟人一般地登场,那么从观众的角度来看,就会显得很无趣。正因为是第一次登场,所以要更集中于表现出高迪这个角色的性格。
首先先明确把握住高迪与诺亚的人物性格,其次应考虑到贝伦及古埃尔作为必要的功能性角色,应更加灵活地设定其人物形象。
Han Jeongseok编剧表示,这部作品是以诺亚与高迪为主角的人物片,那么以《雨人》、《第八因子》、《两个刑警》等人物影片作为参考标准会是不错的选择。
音乐剧《高迪》第二轮作曲指导
日期:2021年10月5日 19点~22点
地点:LIVE 办公室
导师:Han Jeongseok编剧,Min Chanhong作曲家
学员:Kim Juyeong编剧,Jeong Gyuwon作曲家
开场曲“圣家族”
与歌曲的长度相比,音乐的扩张性不足,有许多反复或叠加的台词。减少工人们的话,加入对后续工程完成的期待,将会更多的给人开场曲的感觉。至于诺亚的信息,在后面的部分简短地呈现也可以,因此这首曲目用来呈现人们的期待与热情会更好。
曲目“在火花的指引下”
这是一首塑造贝伦的奇怪祖母这一角色形象的喜剧性乐曲。主旋律给人的印象很深刻,若是有更多重复这一旋律的部分会更好。贝伦的主要责任是引导主角回到过去,应更加具有神秘感。
第二首曲目是诺亚的“I want颂”,关于建筑的歌词过于深奥了,很难用耳朵听进去。应该尽可能的去掉那些为了处理场景而设置的东西,将有魅力吸引人的音乐融入曲目中,才有好的效果。桥梁的支持者这个部分占了5句话,若是简单地仅使用一两句话来说明会更好。不必过多说明,语调就足够令人理解了。
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ミュージカル『ガウディ』第2回劇作メンタリング
日程:2021年9月10日(金) 14時〜16時
場所:Live. corp 事務所
メンター:ハン・ジョンソク作家、ミン・チャンホン作曲家
メンティー:キム・ジュヨン作家
ミュージカル『ガウディ』は天才的な建築家、アントニオ・ガウディと彼が残したサグラダ・ファミリア聖堂をモチーフにした作品だ。ハン・ジョンソク作家は本人が把握した作品のコンセプトや設定、概要をまず作家と確認し合い、本格的なメンタリングを始めた。
聖堂の総括責任者であるノアのキャラクターが、序盤でまず明確に提示されなければいけない。彼の弱点はどこにあり、どのような性格の人物なのか、紹介される必要がある。また、サグラダ・ファミリアとガウディがその時代にどのように認識されていたのか、まず観客に見せてから物語を展開するのがいいだろう。
ノアが設計図を完成させられない部分が、もう少し具体的に提示されたらいいと思う。これを通じてガウディの非凡さが露わになる。ノアの立場からは設計図を完成させられない理由を通じて、彼の建築に対する価値観や哲学、または内面的な弱点を明らかにするのがいいだろう。
ノアの動機をはっきりさせる必要がある。聖堂の総括責任者の役割を果たせないということがどういう意味なのか、単に数多くあるチャンスの中の一つにすぎないのか等々、意味がはっきりしていて、彼の切実さが提示されてこそ行動する理由が明確になる。
5場でノアは過去へ行って、ガウディから設計図をもらいロウソクを求めて戻ってこなければいけない。これが超目標だ。最初のプロット・ポイントと言えるが、この部分をナンバーで見せなければいけないだろう。
バランは現時点で豪華な聖堂建築に反対する立場だ。ノアが過去の時点でバランと会うことになるが、過去では少し異なる存在でなければいけないのではないだろうか。バランは聖堂建築に対して反対意見を出すが、大きな妨害要素には思えない。バランを、建築物を担当する市役所の職員として設定することもできるだろう。当時女性公務員がいたのかどうか、少し調べなければいけないが、規定やシステムを象徴する中間者的な立場のキャラクターを作るのも一つの方法だ。
7場はノアが未来から来たということをガウディに告白するシーンだ。雰囲気が良い状態から突然告白をする。これをミドル・ポイントとして、新しい局面へと変化するように設定したが、告白する状況と理由を作らなければいけない。
ガウディの考えを変えてくれるものは何か。ガウディにとって設計図を作ろうということがどういうことなのか、それが効果的に伝わったらいいだろう。ガウディはどのような人物なのか。状況でキャラクターを鮮明に見せなければいけない。ガウディとノアが出会うシーンが非常に重要だ。その時にガウディの性格がもう少し浮き彫りになるだろう。ガウディが強情で、周囲との疎通が上手くいかないキャラクターならば、4場のナンバーの場合、キャラクターと歌の歌詞が合っていない。初めての登場なのに、偉人のオーラに閉じ込められ、歌詞が崇高すぎるほど崇高だ。偉人が偉人風に登場したら観客の立場では面白みがない。登場シーンであるからこそ、ガウディのキャラクターを見せる方向にもう少し集中した方が良さそうだ。
とりあえずガウディとノアの性格をはっきりと掴み、バランとグエルの助演キャラクターは機能的に必要な人物と考え、もう少し自由に設定してみたらいいと思う。
ハン・ジョンソク作家はこの作品はノアとガウディのバディ物だとして、『レインマン』、『八日目』、『ツー・コップス』等、バディ物のリファレンスを参考にするのがいいだろうと伝えた。
ミュージカル『ガウディ』第2回作曲メンタリング
日程:2021年10月5日(火) 19時〜22時
場所:スタジオ・モイム(誠心女子大店)
メンター:ハン・ジョンソク作家、ミン・チャンホン作曲家
メンティー:キム・ジュヨン作家、チョン・ギュゥオン作曲家
オープニング・ナンバー『サグラダ・ファミリア』
歌の長さに比べ、音楽的な広がりが不足している。台詞の繰り返しや重複が多い。人夫たちの言葉を減らし、後半部分に完成した後の期待を込めたらオープニングの雰囲気を与えられるだろう。ノアについての情報は最後の方に短く出てきても大丈夫なので、このナンバーでは人々の期待や熱気を込める方が良さそうだ。
ナンバー『火花が導く場所へ』
バランの風変わりなおばあさんキャラクターがよく生きた、コミカルな感じの曲だ。モチーフが印象的なので、これをもう少し反復したらいいと思う。バランのテーマは、過去へと引き渡す装置として、神秘的な雰囲気があったら良いだろう。
2番ナンバーはノアのI wantソングだ。建築についての歌詞が難しい。頭によく入ってこない。シーンで処理できるものは最大限ナンバーからは抜いて、歌は魅力的で聴きやすい方向性でいった方がいいと思う。ブリッジで後援者の部分が5フレーズを占めるのだが、簡単に1〜2フレーズで整理できたらいいだろう。長く語らなくともニュアンスで理解できるだろう。
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Musical ‘Gaudi’ 2nd Dramaturgy Mentoring
Date: September 10th, 2021 2PM~4PM
Location: LIVE Corp. Office
Mentor: Writer Jung-seok Han, Composer Chan-hong Min
Mentee: Writer Joo-young Kim
Musical ‘Gaudi’ was based on the story of a genius architect Antonio Gaudi and Sagrada Familia, the cathedral that he left behind. Writer Jung-seok Han made sure that he understood the concept, setting, and outline of the musical correctly with writer Joo-young Kim first, and then began the mentoring.
The character of Noah, who is in charge of the whole cathedral, should be displayed clearly in the beginning. His weakness and personality should be introduced. Also, it is better to show how Sagrada Familia and Gaudi is perceived in that time first before the story begins.
It would be better to describe the part in detail where Noah fails to complete the blueprint. Gaudi’s remarkable talent could be shown through this. For Noah, it is good to display his values and philosophy of architecture or internal weakness through the reason he cannot complete the blueprint.
Noah’s motivation should be clear. The reason why the character acts out becomes clear as the meaning of a certain thing to the character becomes precise, such as failure of being an executive director of the cathedral to Noah – is it just one chance among many? – suggested along with his urgent need for it.
In 5th scene, Noah must get the blueprint from Gaudi and get a candle from the past and come back. This is the first goal and the first “plot point” – this would better be described in music.
Bellen is against the construction of an extravagant cathedral in the present time. She could be a somewhat different character in the past when Noah encounters her. Bellen’s opposition to the construction is not an enormous discouragement for now. Maybe Bellen could be a city hall employee taking charge of architectures. Although further research would be necessary about whether a female government employee existed at that time, but it is possible to create a middleman character symbolizing regulation or system.
In 7th scene, Noah confesses to Gaudi that he has come from the future. Noah suddenly makes a confession out of nowhere, when the mood is pleasant. This is set as a turning point where the narrative takes a new turn, but the situation and reason for confession should be added here.
What would be changing Gaudi’s mind? I hope what it means for Gaudi to create a blueprint is conveyed effectively. About who is Gaudi – the character should be displayed clearly through situations. The scene where Gaudi encounters Noah is extremely important, as Gaudi’s personality could stand out there. If Gaudi is a stubborn, incommunicative character, the lyrics of the song in 4th scene does not fit him. The lyrics are too noble due to the “aura of a great man” even though it is his first appearance. It is no fun for audience if a great man appears like a great man. It would be better to focus on showing Gaudi’s character as it is his first appearance.
First of all, it would be great to clarify the characteristics of Gaudi and Noah, and the minor characters – Belle and Guel – could be set more freely, considering them as functionally necessary ones.
Writer Jung-seok Han suggested referring to buddy movies like ‘Rain Man’, ‘The Eighth day’, and ‘Two Cops’, since he thought this musical is a “buddy musical” of Noah and Gaudi.
Musical ‘Gaudi’ 2nd Composition Mentoring
Date: October 5th, 2021 7PM~10PM
Location: Study room Moim (Sungshin Women’s University)
Mentor: Writer Jung-seok Han, Composer Chan-hong Min
Mentee: Writer Joo-young Kim, Composer Gyu-won Jeong
The opening number ‘Sagrada Familia’
It lacks musical extension compared to the length of the song. There is a lot of repetition and reiteration of lines. If the lines of workers are shortened and portray the expectation for the completion of the cathedral in the back part, the song would provide the feeling of opening. It is okay to put a small amount of information of Noah later, so it would be better to portray the expectation or excitement of people in this number.
Number ‘To where the flame leads’
It is a humorous song where Bellen’s character, a strange old woman, stands out. I hope the motive is repeated more as it is impressive. Since Bellen’s theme works as a device that guides to the past, it would be better to have a mysterious mood.
The second number is Noah’s ‘I Want Song’. Lyrics about architecture are difficult - it is not catchy. It would be better to cut out the parts that could be described by scenes and create an attractive, pleasant song. Lyrics about the sponsor takes up to five measures in the bridge - it would be better to simply cut it down to a couple of measures as it could be understood by nuance without long explanation.
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