뮤지컬 <김씨 표류기> 극작 3차 멘토링
일정: 2021년 10월 9일 15시 30분~17시 30분
장소: 자유극장 연습실
멘토: 오세혁 연출가, 다미로 작곡가
멘티: 이창희 작가
뮤지컬 <김씨 표류기>의 극작 3차 멘토링은 대본의 전체적인 이야기와 넘버 이야기를 함께 하는 것으로 진행되었다.
멘티, 이창희 작가는 원작의 각색을 어디까지 해야 하는지 기준을 잡는 게 어렵다며 지금 쓴 방향이 너무 원작에서 벗어난 것이 아닌지 우려를 표했다. 이에 오세혁 연출가는 그건 해보지 않으면 모르는 것이며, 각색한 방향이 작가 본인의 취향인지 파악하는 것이 먼저라고 했다. 만약 취향이라면 이 방향으로 진행해야 한다고 했다.
메타버스, 코인 등 동시대성 요소들이 들어가서 재미있다. 묵묵히 시간을 견뎌내야 하는 섬의 생활과 실시간으로 변하는 비트코인의 대비가 좋았다. 대본을 보다 보니, 전광판 아이디어가 떠올랐다. 주인공이 섬에서 바라보는 위치에 전광판이 있었으면 좋겠다. 1번 넘버에서 음이 상승할 때 전광판에 비트코인 수치가 올라간 게 보이고, 음이 내려갈 때는 비트코인 가격 폭락 뉴스 이런 게 나오면 재미있을 것 같다.
최근, 비트코인이 오르내리는 것에 따라 사람들의 희비가 바뀌는데, 뮤지컬 <김씨 표류기>의 남자는 날씨나 세상의 변화와 상관없이 그 섬에서 홀로 견디며 살아가야 한다. 이 대비를 잘 연관시키면 재미있는 의미가 형성될 것 같다. 클라이맥스에서 비트코인이 바닥을 쳐도 자신이 직접 농사를 짓고, 그 재료로 요리한 음식을 먹는 남자의 모습을 보며 관객들도 느끼는 것이 있을 것이다.
리프라이즈 사용을 어려워하는 이창희 작가에게 다미로 작곡가는 한 곡을 그대로 가지고 와서 가사를 바꾸거나 톤을 조절하는 형식으로 리프라이즈를 하는 방법을 추천했다. 여러 넘버의 부분 부분들을 잘라 와서 리프라이즈를 쓰는 것은 더 어려우니, 피하는 것이 좋다고 했다.
다미로 작곡가는 넘버와 연결된 드라마 부분에서 몇 가지 의견을 더 전했다. 넘버 수를 줄이자는 제안 때문인지 후반부가 너무 급작스럽게 진행된다. 12번 넘버 부분의 드라마 보강이 필요하다. 또 보통 7번, 8번 넘버가 나오는 위치에서 모든 인원을 활용한 합창 넘버들이 나온다. 이를 고려해서 이에 적합한 드라마를 진행하는 것도 좋겠다. 7번 넘버에서 크리스 캐릭터도 넣는 형식으로 수정하거나 8번, 9번 넘버를 합쳐서 보강하고 그 뒤에 합창곡을 넣으면 될 것 같다.
오세혁 작가와 다미로 작곡가는 공통적으로 지금 대본에서 코미디 요소가 너무 부족하다는 점을 지적했다. 배우들의 깨알 같은 애드리브로 코미디극을 이끌어가는 것은 한계가 있으므로 대본에서부터 웃긴 장면을 만들어야 한다고 했다. 새로운 것으로 채운다기보다는 지금 대본에 녹아 있는 요소들을 활용하면서 수정할 것을 추천했다.
音乐剧《金氏漂流记》第三轮剧本指导
日期:2021年10月9日 15点30分~17点30分
地点:自由剧场练习室
导师:Oh Sehyeok导演,Damiro作曲家
学员:Lee Changhui编剧
音乐剧《金氏漂流记》的第三轮指导由整体剧本情节指导及音乐指导两部分组合而成。
学员Lee Changhui编剧表示无法很好地把握住对于原著改编的程度与标准,担忧目前写作的方向是否过于脱离原作。对此,Oh Sehyeok导演表示,不尝试就无法得知结果,首先应该把握好改编的方向是否是编剧本人的倾向。如果是本人的倾向,就应该朝着这个方向进行下去。
加入了元世界、虚拟货币等同时代的因素这一点很有趣。需要慢慢煎熬的沉闷小岛生活与实时变化的比特币之间的对比非常好。看着台本,突然跳出了设置一块电子屏幕的想法,应该主人公身处的小岛上可以瞭望到的地方设有一块电子屏幕。第一首曲目中,音阶上升时,电子屏幕上比特币的数值也跟着上升,音阶下降时,出现比特币的价格暴跌的新闻,这样似乎会很有趣。
最近随着比特币价格的上升下降,人们的悲喜也随之转换。音乐剧《金氏漂流记》中的男子无论天气或这世间如何变化,都独自在那座岛上慢慢过活。如果将这处对比恰当地连接在一起,将会产生很有趣的意味。在故事的高潮,当比特币跌至谷底,男子还是在自己亲自种地,用种出来的食材做料理吃的样子,也会让观众们有所感悟。
Lee Changhui编剧表示对于Reprise的运用较难掌握,对此Damiro作曲家推荐了一种方法,即将一首曲目完整地搬运并改变其歌词,或调节整体的Tone。同时,Damiro作曲家还表示,将多首曲目中各截一部分组合成为一首Reprise的作曲方式更加困难,应该尽可能的避免。
Damiro作曲家在曲目与情节连接的部分还提出了几点意见。可能是因为之前接到了减少歌曲数量的提议,后半部分情节的进行太过突然了,有必要对第12首曲目中的部分情节进行补充。此外,演唱第7、第8首曲目的位置,通常会是灵活运用全部人员进行合唱曲目的时机。综合考虑这一点,将剧情推进至与其相符的部分会更好。在第7首曲目加入角色合唱,或者将第8、第9首曲目进行合并作为补充,之后接入合唱曲也可以。
Oh Sehyeok编剧与Damiro作曲家共同指出,现在剧本中的戏剧要素非常不足。演员们运用即兴演出带来的喜剧效果是有限的,要以剧本为根本制造搞笑的场景。与其用新的东西填满剧本,更推荐灵活运用目前剧本中已经融入的因素进行修正。
ミュージカル『彼とわたしの漂流日記』第3回劇作メンタリング
日程:2021年10月9日(土) 15時30分〜17時30分
場所:自由劇場 練習室
メンター:オ・セヒョク演出家、ダミロ作曲家
メンティー:イ・チャンヒ作家
ミュージカル『彼とわたしの漂流日記』の第3回劇作メンタリクングは、台本の全体的な話とナンバーの話を同時に行う形で進行した。
メンティーのイ・チャンヒ作家は、原作の脚色をどこまでするべきなのか基準を掴むのが難しいとし、今の方向性は原作を離れすぎているのではないかとの憂慮を伝えた。これに対してオ・セヒョク演出家は、それはやってみないと分からないことであり、脚色した方向が作家自身の好みなのかを把握することが最初にやることだと伝えた。もし好みなのであれば、この方向性で進めるしかないと言った。
メタバース、コイン等、同時代的な要素が入ってきているのが面白い。黙々と耐えて時間を送らなければいけない島の生活と、リアルタイムで変わるビットコインの対比が良かった。台本を読み進めていると、電光掲示板のアイディアが思い浮かんだ。主人公が島で眺める位置に電光掲示板があったら良いと思う。1番ナンバーで音が上がっていくと、電光掲示板のビットコインの数値が上がっていくのが見え、音が下がる時には、ビットコインの価格も暴落するニュースのようなものが出てきたら面白いだろう。
最近はビットコインが上下することによって人々の悲喜が変わるが、ミュージカル『彼とわたしの漂流日記』の男は天気や世界の変化とは関係なしに、その島で、ひとり耐えながら生きていかなければいけない。この対比をよく結びつけたら、面白い意味が形成されそうだ。クライマックスでビットコインが底打ちしても、自分で直接畑を耕し、その材料で料理した食事をとる男の姿をみたら、観客も何か感じるところがあるだろう。
リプライズの使用を難しがるイ・チャンヒ作家に、ダミロ作曲家は一曲そのまま持ってきて歌詞を変えたり、トーンを調節する形式のリプライズのやり方を勧めた。何曲かのナンバーの部分部分を切り取ってきてリプライズを書くのは難しいので、避けた方がいいだろうということだった。
ダミロ作曲家は、ナンバーと連結したドラマ部分でいくつかの意見を伝えた。ナンバー数を減らそうという提案のせいか、後半部が非常に急に展開することになった。12番ナンバーの部分のドラマの補強が必要だ。また普通、7番、8番ナンバーが出てくる位置で、全員を活用した合唱ナンバーが出てくる。この点を考慮してこれに合ったドラマを組み立てるのもいいだろう。7番ナンバーをクリスのキャラクターも入れる形で修正するか、8番と9番ナンバーを一つに合わせて補強し、その後で合唱曲を入れるのもいいと思う。
オ・セヒョク演出家とダミロ作曲家は共通して、今の台本にはコメディの要素がとても不足しているという点を指摘した。俳優たちの細々としたアドリブでコメディ劇を引っ張っていくには限界があるので、台本から笑えるシーンを作らなければいけないと伝えた。新しいことで埋めていくというよりは、今の台本に溶け込んでいる要素を活用しながら修正することを勧めた。
Musical ‘Castaway on the Moon’ 3rd Dramaturgy Mentoring
Date: October 9th, 2021 3:30PM~5:30PM
Location: Practice studio at Ja-yu theater
Mento: Director Se-hyuk Oh, Composer Damiro
Mentee: Writer Chang-hee Lee
The third dramaturgy mentoring of musical ‘Castaway on the Moon’ was about the overall script and musical numbers.
Writer Chang-hee Lee talked about his concern about the current script for being too different from the original work, as it was difficult for him to determine how much he could adapt the original work. Director Oh replied that it cannot be known until done, and the priority is to figure out if the adaptation fits the writer’s preference. If it does, he added, the script should be developed that way.
It is interesting to see contemporary elements like metaverse and bitcoin. The contrast between the life on the island where time is slow and rapidly changing bitcoin was especially great. I came up with the idea of ‘signboard’ while reading the script. It would be great to place a signboard where the main character could look at from the island. It would be fun to show the bitcoin value increase as the notes go up and display the news of bitcoin value decreased as the notes go down in the first musical number.
Recently, the joy and sorrow of people depends on the rise and fall of bitcoin. But the man from the musical ‘Castaway on the Moon’ has to live on the island by himself regardless of what changes in the world. If these two are contrasted, an interesting meaning might be created. Audiences would feel something as they watch the man do the farming by himself, eat the food he cooked with the crops he cultivated even though the bitcoin value is in a steep decline.
Composer Damiro suggested writing reprises by changing the lyrics or altering the tone from the original song, which writer Lee found difficult. He commented that it is better to avoid creating a reprise out of different parts from several songs, which is even more difficult.
Composer Damiro added a few more opinions about the drama linked with the musical numbers. The latter part is unfolded too abruptly, perhaps due to the suggestion of reducing the musical numbers. The drama of the 12th number should be reinforced. Also, usually the ensemble number that everyone comes in appears as 7th or 8th number in musicals. Considering this, it might also be great to put drama that fits here. It could be revised as the character of Chris joining in 7th number or strengthening the drama by combining 8th and 9th number, followed by an ensemble song.
Writer Oh and Composer Damiro both indicated that the current script is lacking humorous elements far too much. They said there is a limit to carry a comedy piece in theater only by minute improvisation of the actors, so the script itself needs to have some fun scenes. And they suggested using the elements already in the script rather than adding new ones to revise.