- 뮤지컬 <세인트 소피아>
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<세인트 소피아> 테이블 리딩 현장
일시: 2021년 7월 23일(금) 16시~18시
장소: 대학로 100 studio
연출: 성종완
출연: 김히어라(소냐), 문태유(로쟈), 현석준(포르피리), 전성민(베로니카 외), 김한결(남 앙상블), 김민정(여 앙상블)
참관: 강병원 라이브(주)대표, 김태형 연출, 정상우 작곡가
어렵고 흥미가 떨어지는 내용
배우1: 원작 『죄와 벌』에 관한 정보 없이 내용을 파악하기 어렵다. 대본이 주는 정보만으로는 완전히 내용을 이해하기 힘들었다. 좀 더 단순하게 만들고, 작품이 전하고자 하는 메시지에 집중했으면 좋겠다. 러시아에서 사용되는 이름들은 알아듣는 것 자체가 어려운데, 여기에선 풀 네임과 애칭, 별명까지 혼용된다. 캐릭터의 호칭을 하나로 통일하는 것이 좋지 않을까.
배우2: 사건이 많고, 인물의 변화가 많은 작품이라 그런지 몰라도 설명이 너무 많다. 사건의 진행이 더 빨랐으면 좋겠다. 관객의 입장에서 막 흥미로워지려는 참인데, 다른 인물의 이야기가 끼어들면서 흐름이 느려지기도 한다. 불필요한 부분들은 덜어내도 될 것 같다. 각 신의 대화와 노래가 길어서 축약하는 게 좋을 것 같다. 이미 대사로 한 것을 노래로 중복하는 부분은 노래로만 진행하면 넘버를 더 흥미롭게 만들 수 있을 것 같다.
배우3: 어떤 작품인지 한눈에 들어오지 않는다. 큰 사건을 중점으로 두고 그에 집중해야 하지 않을까. 수많은 인물들의 이야기들이 나열되어 있는 느낌이다.
참관1: 관객들은 아마 원작을 거의 모르고 올 것이다. 원작의 새로운 해석만으로는 성공하긴 힘들다. 원작을 전혀 모르는 사람들에게 보여준다는 생각으로 만들어야 한다. 원작의 소냐와 성격이 달라졌다는 것보다, 이야기 자체가 흥미로워져야 한다.
사건과 인물에 대한 설명 부족
배우4: 작품에서 가장 중요한 일은 살인 사건으로 보인다. 그러나 살인 사건의 반전이 크게 와닿지 않아, 이 부분을 강화할 필요가 있다. 포르피리는 확신을 갖고 살인 사건에 접근하는 인물인데, 그 확신의 동기가 무엇인지 명확하게 드러나지 않는다.
배우5: 소냐가 영웅이 되는 과정에서, 소냐에게 고난이나 시련이 주어지는 게 초반의 몇 장면뿐이다. 그 뒤로는 소냐를 괴롭히는 실질적인 갈등이나 상황이 없다. 소냐라는 인물의 변화가 더 보였으면 한다. 소냐와 로쟈의 관계가 형성되는 과정이 갑작스럽다. 소냐의 과거를 알고 있다고 로쟈가 고백했을 때, 소냐가 지나치게 빠르게 마음을 연다. 베로니카 수녀의 경우에도 너무 급작스러운 변화를 겪는다. 인물들의 변화에 보다 뚜렷한 이유가 있었으면 좋겠다.
배우2: 로쟈의 살인 동기가 명확하지 않다. 로쟈가 살인 후 숨어있기만 하다 보니까 왜 살인을 했고 또 이러한 행위를 멈춘 건지 의문이 든다. 소냐가 왜 살인을 저지른 로쟈에게 공감하고 보호하려고 하는지 역시 분명하지 않다. 소냐의 심리가 너무 많다. 소냐가 노래할 때마다 매번 다른 심리가 드러난다. 분명하게 할 필요가 있다.
참관2: 소냐와 로쟈가 서로에게 유대감을 느끼는 장면 이후 함께 이름 모를 심판자로 활동하는 전개를 기대하게 되는데, 구체적으로 함께 어떤 일을 도모하려 하는지 잘 모르겠다. 구체적인 계획이 있어야 하는데 없다. 둘의 관계가 애매하다. 서로를 통해 얻을 것이 있어야 유대 관계에 개연성이 생기는데, 그렇지 못하기 때문이다. 살인 사건의 경우, 지금의 서사에는 아무런 반전이 되어주지 못한다. 세 번에 걸쳐 나누어 설명하는 방식 또한 흥미롭지 않다. 차라리 죄는 이미 저질렀으니, 벌에 관한 메시지로 넘어가는 게 어떨까. 그리고 소냐를 영웅으로 만들고 싶다면, 예수가 등장했을 때 수많은 메시아들이 나타났듯 세인트를 자처하는 모방 범죄들이 일어나야 한다. 소냐는 조금 더 강력한 다크 히어로로 각성해야 하고, 소냐로 인해 사람들이 선동되고 들썩이는 분위기가 만들어져야 한다.
보다 세심한 록 음악 활용의 필요성
참관1: 가사만 읽었을 땐 상상하기 어려운 장르의 음악을 사용하는 작품이다. 이런 음악은 공연 후에 남지 않는다. 관객의 입장에서 눈앞의 세계와 음악 속 세계가 너무 다르기 때문이다. 작품에 종종 느닷없는 과거 회상이 등장한다. 예를 들어, 살인의 현장에서 갑작스럽게 소냐가 강렬한 록 음악으로 자신의 과거를 노래하는 장면 같은 경우, 관객에게는 음악도 이야기도 제대로 각인되지 못할 것이다. 서사를 심플하게 정리하고, 해당 상황을 강렬하게 증폭시킬 수 있는 음악을 만드는 것에 집중해야 한다.
참관2: 가사와 음악의 시대성을 맞출 필요가 있다. 가사는 클래식한 톤인데, 음악은 현대적이어서 이질적이다. <스프링 어웨이크닝>의 경우, 해당 상황을 잘 담아내면서도 현대적인 언어를 사용한 가사가 록 음악과 잘 어우러진다. 이처럼 가사를 조금 더 현대어에 가깝게, 직설적인 화법으로 쓴다면 내용이 조금 더 잘 와닿을 것 같다.
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《圣·索菲亚》围读现场
时间:2021年7月23日(周五)16点~18点
场地:大学路 100 studio
导演:Seong Jongwan
出演者:Kim Hieora(索尼娅),Moon Taeyu(罗杰),Hyeon Seokjun(波尔皮里),Jeon Seongmin(维罗妮卡及其他),Kim Hangyeol(男性群舞),Kim Minjeong(女性群舞)
观摩者:Kang Byeongwon LIVE株式会社代表,Kim Taehyeong导演,Jeong Sangu作曲家
内容晦涩,较难引起兴趣
演员1:如果事前不曾了解过原作《罪与罚》的信息,就很难能够掌握台本的内容。仅依靠台本提供的信息,想要完全理解其中的内容不太容易。希望能够将台本改善得更加纯粹,集中于台本本身想要传达的信息。俄罗斯常用的姓名其本身就很难听懂,故事中又混用了全名、昵称和别名,对于角色的称呼是不是统一一下会更好呢。
演员2:也许是因为发生的事件较多,人物也有许多变化的原因,说明的部分过多了。如果事件的进展速度能够加快一些似乎会更好。站在观众的立场来看,就在故事渐渐变得有趣起来的时候,其他人物故事的介入让剧情发展的速度一下子慢了下来。似乎去掉一些非必要的部分会更好,各个场景中对白与歌曲的长度都不短,缩减一些更好的样子。在台词部分已经说过又在歌曲中重复的部分,仅用歌曲来表达会让唱段变得更有趣一些。
演员3:无法立刻分辨出究竟是怎样的作品。是不是应该以重大事件为中心,更集中一些呢?现在的台本仿佛罗列着过多的人物故事。
观摩者1:观众可能在观剧时对原著一无所知,仅凭借对原作的全新诠释,想要成功是较为困难的。在创作的过程中,应该秉持着该剧是为完全不了解原作的观众所创作的想法。相比于与改变原作中索尼娅性格这一点,故事本身变得更加有趣才更为重要。
针对事件与人物的说明不充分
演员4:感受不到杀人事件是作品中最重要的事件这一点,并且杀人事件的反转之处也无法令人眼前一亮,这一部分似乎还要加强。波尔皮里是带着确信接近杀人事件的人物,但他获得确信的动机是什么却并不明确。
演员5:在索尼娅成为英雄的过程中所经历的苦难与试炼仅有初期的几个场景,在那之后就没有了能为索尼娅带来实质困扰的矛盾或情况。若是能够更加清晰地展现索尼娅这个人物的变化情况似乎更好一些。索尼娅与罗杰之间关系的形成过程也很突然。在罗杰对索尼娅坦言自己了解索尼娅的过去之后,索尼娅就飞速地打开了心扉。维罗妮卡修女的话,也是非常突然地做出了改变。希望人物的变化能够有更明确的理由。
演员2:罗杰的杀人动机并不明确。罗杰在杀人后一直躲藏隐匿,令人产生为什么要杀人,又为什么终止了这项行动的疑问。索尼娅为什么对犯下杀人罪行的罗杰产生了同感,并为他提供掩护的原因也不甚明确。索尼娅的心理活动过多,每次在索尼娅唱歌时,心理活动都是不同的,有更清晰化的必要。
观摩者2:索尼娅与罗杰彼此产生归属感后,两人计划以匿名审判者的身份活动,对在此之后的展开很期待,但两人具体计划进行怎样的行动却并不清楚。应该有具体的计划,却没有体现。两人的关系很不明朗。俩人要对彼此有所求,才有产生归属感的可能性,但剧本中却没有体现出来。至于杀人事件,就目前的叙事来看,没有形成任何反转效果。将说明分为三次进行的方式也并不有趣。既然已经犯下“罪”,干脆转变为关于“罚”的内容怎么样呢?此外,既然想要把索尼娅塑造成为英雄,那么就如同耶稣临世时,数以万计的救世主也一同出现了那样,必然会出现以圣人自封并实施模仿犯罪的行为。索尼娅应该觉醒为更为强大的暗黑英雄,此外,由于索尼娅的出现,人们被鼓动情绪亢奋的氛围也是需要被表现出来的。
更仔细地运用摇滚音乐的必要性
观摩者1:在读台词时能感受到,这部作品选择了一种较为困难的音乐表现形式。这类型的音乐很难在演出后给观众留下印象,因为从观众的立场来看,眼前所看到世界与音乐所呈现的世界差异巨大。作品中经常突如其来的插入过去的回想场面。例如在杀人现场,索尼娅突然用激烈的摇滚乐演唱出自己过去经历的场景,对于观众来说,无论是音乐还是剧情都无法产生深刻印象。叙述需要进行简单化的处理,集中于创作出可以强有力地放大剧中感情的音乐。
观摩者2:歌词与音乐需要与时代相符。歌词是古典的调性,音乐则是现代的,两者具有异质性。以《春之觉醒》为例,与当前情况有相似之处,都是用现代化语言的歌词配以摇滚音乐,但两者很好的交融在一起。像《春之觉醒》一般,歌词部分用更现代化的语言,更简单、直白的叙事方法来表达内容将会更贴切。
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『セイント・ソフィア』テーブルリーディング現場レポート
日時:2021年7月23日(金)16時〜18時
場所:大学路 100 studio
演出:ソン・ジョンワン
キャスト:キム・ヒオラ(ソーニャ)、ムン・テユ(ロージャ)、ヒョン・ソクチュン(ポルフィーリ)、チョン・ソンミン(ヴェロニカ)、キム・ハンギョル(男性アンサンブル)、キム・ミンジョン(女性アンサンブル)
参観:カン・ビョンウォン Live corp.代表、キム・テヒョン 演出家、チョン・サンウ 作曲家
難しく、関心を持ちにくい内容
俳優1:原作『罪と罰』についての情報がない状態だと、内容の把握が難しい。台本が与える情報だけでは、内容を完全に理解するのは厳しかった。もう少し単純に構成し、作品が伝えようとしているメッセージに集中した方がいいと思う。ロシアで使われている名前は聞き取ること自体が難しいのに、ここではフルネームと愛称、あだ名まで混用されている。キャラクターの呼称を一つに統一するのがいいのではないだろうか。
俳優2:事件が多く、人物の変化が多い作品であるせいか、説明がとても多い。事件の進行がもっと早かったらいいと思う。観客の立場だと、ぐっと面白くなってくるという時に、他のキャラクターのストーリーが差し込まれて流れが遅くなっている。不必要な部分は削ぎ落としてもいいだろう。各シーンの対話と歌が長く、圧縮した方がいいと思う。すでに台詞で言ったことを歌で重複する部分は、歌だけで進めるとナンバーがもっと興味深く作れるのではないかと思った。
俳優3:どういった作品なのか一目では入ってこない。大きな事件にウェイトを置き、それに集中するべきではないだろうか。たくさんの人物のストーリーが羅列されているという印象を受けた。
参観1:観客は多分、原作をほとんど知らずに来るだろう。原作の新しい解釈だけでは成功するのは難しい。原作を全く知らない人たちにも見せるのだ、という考えを持って作らなければいけない。原作のソーニャとは性格が異なるというよりも、ストーリー自体が面白くならなければいけない。
事件とキャラクターに対する説明の不足
俳優4:作品で最も重要な事柄は殺人事件のように見える。しかし、殺人事件の反転が大きく迫ってくることはなく、この部分を強化する必要がある。ポルフィーリは確信を持って殺人事件に接近するキャラクターだが、その確信の動機が何なのかは明確に現れていない。
俳優5:ソーニャが英雄になっていく過程で、ソーニャに苦難や試練が与えられるのは序盤の数シーンだけだ。その後はソーニャを苦しめる、実質的な葛藤や状況がない。ソーニャという人物の変化がもっと見えたらと思う。ソーニャとロージャの関係は、形成される過程が唐突だ。ソーニャの過去を知っていたとロージャが告白した時、ソーニャが余りに早く心を開いてしまう。シスター・ヴェロニカの場合もとても急に変化を経ている。キャラクターの変化にもっとはっきりとした理由があったら良いと思う。
俳優2:ロージャの殺人の動機が明確ではない。ロージャが人を殺した後は隠れているだけなせいか、何故人を殺し、またそのような行為を止めたのかが疑問だ。ソーニャが何故殺人を犯したロージャに共感し、保護しようとするのかもやはりまたはっきりしていない。ソーニャの心理的な内容が多すぎる。ソーニャが歌う度に、毎回違った心理が現れている。はっきりさせる必要がある。
参観2:ソーニャとロージャが互いに絆を感じるシーンの後、共に名も知れない審判者として活動する展開に期待を持ったが、具体的に一緒にどのようなことをやろうとしていたのかよく分からなかった。具体的な計画が必要なのに、ない。二人の関係が微妙だ。互いを通して得るものがあってこそ、絆にも蓋然性が出てくるが、そうではないからだ。殺人事件については、今のストーリーでは何の反転にもなっていない。三回にわたって分けて説明するやり方もまた、興味深くはない。いっそ罪はすでに犯したのだから、罰についてのメッセージへと向かってはどうか。それからソーニャを英雄に仕立てたかったら、イエスが登場した時にたくさんの救世主・メシアが現れたように、セイントを騙る模倣犯たちが現れなければいけない。ソーニャはもう少し強力なダークヒーローとして覚醒しなければならず、ソーニャによって人々が扇動され、揺れ動く雰囲気が生み出されなければいけない。
もっと細やかなロック音楽の活用の必要性
参観1:歌詞だけを読んだときは、想像が難しかったジャンルの音楽を使用した作品だ。こういう音楽は、公演の後には残らない。観客の立場だと、目の前の世界と音楽の中の世界が違いすぎるからだ。作品では度々過去の回想が登場する。例えば、殺人の現場で突然ソーニャが強烈なロック音楽で自分自身の過去を歌うシーンのような場合、観客には音楽もストーリーもきちんと記憶されないだろう。物語をシンプルに整理し、その状況を強力に増幅させられる音楽を作ることに集中するべきだ。
参観2:歌詞と音楽の時代性を合わせる必要がある。歌詞はクラシックなトーンだが、音楽は現代的で、異質だ。『春のめざめ』の場合、その状況を上手くこめながらも、現代的な言語を使用した歌詞がロック音楽とよく合っていた。このように、歌詞をもう少し現代語に近い、ストレートな話法で書いたとしたら、内容がもう少し迫ってきただろうと思う。
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Table Work of ‘Saint Sophia’
Date: July 23rd, Friday, 2021 4PM~6PM
Location: Daehak-ro 100 studio
Direct: Jong-wan Sung
Cast: Hee-ora Kim (Sonya), Tae-yoo Moon (Rodya), Suk-joon Hyun (Porfiry), Sung-min Jeon (Veronica and more), Han-gyeol Kim (Male ensemble), Min-jung Kim (Female ensemble)
Visit: LIVE CEO Byung-won Kang, Director Tae-hyung Kim, Composer Sang-woo Jeong
Difficult and Not Interesting Story
Actor 1: It is hard to catch up with the story without any information of the original book ‘Crime and Punishment’. I found it difficult to completely understand the story by what was given in the script. It would be better when simplified, focusing on the message that this musical would like to convey. Also, different names are mixed together; full names are used with nicknames, pet names, and more. Since Russian names are originally hard to recognize for Koreans, it would be better to unify the names into one.
Actor 2: Maybe it is because there are many incidents happening and many characters transforming, but there are just too many descriptions in this musical. I want the story to unfold faster. When it is about to become interesting as an audience, the drama gets slow as another character’s story cuts in. Also, the conversations and songs of each scene could be abbreviated, since they are too long now. The music would become more interesting if the song stops repeating the same story already spoken by words.
Actor 3: It is difficult to get the whole picture of the musical at first glance. It would be better to focus on one main incident, as it feels like various stories of different characters are just recited for now.
Visitor 1: Since audiences would likely be unfamiliar with the novel, a new interpretation of the original would be hardly successful. This musical needs to be created for people who don't know the original story at all. The story itself has to become more interesting, rather than simply distinguishing the character of Sonya from the novel.
Lack of explanation about incidents and characters
Actor 4: It seems that the most important incident in this musical is murder. But the twist of this murder has to be intensified as it is hard to really feel it. Also, Porfiry’s motive is not clear enough, although his character is filled with confidence as he approaches the murder.
Actor 5: In the process where Sonya becomes a hero, there are no conflicts or substantive situations that torments Sonya except for a few scenes at the beginning where Sonya suffers. I would like to see a bit more of the transformation of Sonya. Also, the process of a rapport created between Sonya and Rodya is too abrupt. Sonya opens herself too quickly when Rodya confesses that he knows about her past. Veronica’s change is also too abrupt. It would be better for characters to have apparent reasons to change.
Actor 2: Rodya’s motive of murder is not clear. I have questioned why he committed murder and stopped behaving so, as he just keeps on hiding after the murder. And the reason why Sonya empathizes with Rodya, the murderer, and tries to protect him is also not clear. Sonya shows many different beliefs and emotions, which are too much; her songs depict each different beliefs or emotions of hers. This needs to be clarified.
Visitor 2: After the scene where Sonya and Rodya bond with each other, we get to expect these characters to act as anonymous ‘determiners’ together. But I found it hard to figure out what they are going to plan together in particular. It is because their relationship attains higher probability when they could earn something from each other, but they don't. And the murder does not provide any twist to the story now. It is also not interesting to explain this murder for 3 separate times. It could be better to convey the message about punishment right away, since the crime had already been committed. Plus, to turn Sonya into a hero, there should be copycat crimes committed that pretend to be the ‘Saint’ as loads of messiahs appeared when Jesus came. Sonya has to arouse as a dark hero with more intensity, who instigates the public and eventually creates a festive mood.
Necessity of more careful use of rock music
Visitor 1: This musical uses the genre of music that is hardly imaginable only with the lyrics. Such music is not remembered after the performance. It is because for the audience, there is too much of a gap between what they see and what they hear. For example, Sonya sings about her past along with an intense rock music, suddenly at the murder scene. Here, neither music nor story would be imprinted to the audience. The story needs to be simplified, and the focus has to be on creating the music that could amplify each situation strongly.
Visit: The age difference between the lyrics and the music needs to be standardized. It is heterogeneous since the lyrics are classical, whereas the music is modern. In the case of musical ‘Spring Awakening’, contemporary language is used for lyrics, which not only depicts the scene well but also goes along with the music well. Likewise, if the lyrics are written in a more direct way and a more contemporary language, it will be easier to empathize with the story.
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