뮤지컬 <오빠생각> 3차 극작 멘토링
일정: 2021년 9월 15일(수) 13시~15시
장소: 라이브(주) 사무실
멘토: 오은희 작가
멘티: 최혜련 작가
뮤지컬 <오빠생각>은 한국전쟁 당시, 어린이 합창단의 실화를 바탕으로 제작된 영화 <오빠생각>을 뮤지컬로 각색한 작품이다. 영화 못지않게 뮤지컬 역시 등장인물이 많았고, 멘토링은 이들에 관한 이야기로 시작되었다.
오은희 작가는 등장인물이 많다 보니, 우선 관객이 누구에게 집중하도록 만들 것이며 그를 통해 어떠한 이야기를 할 것인지 정리가 필요하다고 말했다. 이번 대본을 봤을 때, 상렬을 주인공으로 하고 동구를 비롯한 어린이 합창단을 보여주고자 한 것으로 추측했다. 그렇다면 상렬과 동구에 집중하는 방향으로 구성을 수정해야 한다. 또 아이들의 캐릭터를 개성 있게 보여주고, 아이들이 나오는 장면이 재밌어야 한다. 어른 캐릭터의 서사는 어둡게 전개해서 대비를 준다면 둘 다 살 수 있을 것이다.
캐릭터나 서사의 정보를 미리 줘서 재밌는 게 있고 하나씩 밝혀지면서 재밌는 게 있다. 상렬의 캐릭터는 후반의 경우다. 어두운 과거는 상렬이 악몽을 꾸는 형식으로 뒤에 배치해도 된다. 앞에서 보여준다면 극의 시작이 너무 무겁고, 관객들이 주인공을 어두운 캐릭터라는 선입견으로 볼 위험이 있다. 호기심을 갖고 극에 몰입하게 만드는 것이 좋다. 2막까지 가야 하는 이야기인데, 너무 첫 장면에서 모든 것이 밝혀졌다. 첫 장면을 수정하면서 상렬의 정보 전달 배치도 수정해야 한다.
갈고리 캐릭터를 악역으로 수정을 했으나 이 역할에 다소 아쉬움이 남는다. 큰 사건을 배치하고 그 사건에 갈고리를 끌고 들어오면서 갈고리가 작위적인 캐릭터가 되었다. 악인이더라도 당위성이 있고, 그것이 잘 보여야만 그 캐릭터가 훨씬 살 수 있다. 갈고리 캐릭터와 상렬의 캐릭터를 대비한다면 상렬이 더 멋있어질 것이다.
뮤지컬에는 서사를 부르는 넘버도 필요하다. 하지만 현 대본에서는 감정을 표현하고 부르는 노래들만 있다. 상황과 사건은 따로 대사로 진행하고 감정 표현 노래를 따로 부르니, 노래가 많다고 느껴진다. 상황을 잘 만들면 그 상황 속에서 노래를 부르면서 이야기가 진행되고, 캐릭터도 나온다.
오은희 작가는 그래도 짧은 시간 안에 정리를 잘했고, 앞으로는 영화는 더 보지 말고 이 대본 안에서 잘 정리하면 된다며 응원했다. 또 마지막으로 작가는 작품을 객관화하여 바라보고, 고쳐야 한다는 당부의 메시지도 전했다. 작품을 바라보면서 내가 객석에 앉아있다고 상상을 하면서 이 이야기의 시작이 즐거운가? 이야기가 재미있나? 매력이 있나? 등 질문을 하고 답을 찾아야 한다. 작품을 바로 수정하려 한다면 보이지 않을 수도 있으므로 며칠 묵혀두었다가 수정하는 것도 좋은 방법이라 말했다.
音乐剧《哥哥的想法》第三轮剧本指导
日期:2021年9月15日(周三)13点~15点
地点:(株)LIVE 办公室
导师:Oh Eunhui编剧
学员:Choi Hyeryeon编剧
音乐剧《哥哥的想法》是由根据韩国战争当时儿童合唱团的真实故事为蓝本改编的电影《哥哥的想法》音乐剧化而来的作品。音乐剧中的登场人物之多不亚于电影,导师与学员就此开始展开指导。
Oh Eunhui编剧表示,因为登场人物众多,因此确定观众们首先应该将关注放到哪个人物身上,由该人物又展开了怎样的故事是非常必要的一件事。在看过剧本后,推测是以尚列作为主人公,并就此引出以东九为首的儿童合唱团。若是如此,剧本结构就要朝能够令观众集中于尚列与东九的方向进行修正。此外,要将孩子们的个性塑造饱满,并将孩子们出场的场景刻画得生动有趣。而成人角色的故事展开则阴郁黑暗,两者形成鲜明对比,相辅相成。
提前告知角色的背景故事有其乐趣所在,一点点慢慢呈现也有其有趣之处。尚烈这一角色属于后者。可以将通过尚烈的噩梦展现其黑暗过去的这一形式放置在后半部分。若是放在前半部分展现,那么剧的开始将过于沉重,观众们会有可能产生主人公是个阴暗角色的印象,从而带着偏见去看这部剧。令观众带着好奇沉浸入剧中才更好。这是个需要由2幕才能完整展现的故事,在一开场就将所有东西显示出来实在过于早了。最初的场面需要修正,传达尚烈信息的设定也需要调整。
钩子这一角色被调整成了的反面角色多少有些可惜。构建了一个大事件后设法将钩子涉入其中,这使钩子成了一名虚伪的人物。尽管是作恶,但也有其合理性,若是能够好好地处理这一点,这个角色将会更有可看性。若钩子与尚烈这两个角色之间能形成对比,将会把尚烈这一角色衬托的更为优秀。
音乐剧还需要有将故事的发展用音乐表现出来的部分。但在现在的剧本中,只有用来表达感情而演唱的曲目。将事件的叙述发展与感情的表现分别用台词及曲目演唱来表现,给人曲目过多的感觉。搭好事件发展的框架,并在框架中用演唱曲目的形式推动事件的发展,会更突出角色形象。
Oh Eunhui编剧表示,在这么短的时间内,将剧本信息整理得很好,以后不需要再看原版电影了,只要在音乐剧剧本中再挖掘就足够了。最后,编剧还嘱托到编剧应该客观地看待作品、修正作品。在正确看待作品的同时,应想象自己坐在观众席上并询问自己,这个故事的开头吸引人吗?故事有趣吗?有魅力吗?等等……这些问题的答案都需要找到。如果立即着手修改作品,就会有可能忽视这些问题,因此暂且搁置几天再进行修改也是个不错的方法。
ミュージカル『戦場のメロディ』劇作・音楽メンタリング
日程:2021年9月15日(水) 13時〜15時
場所:Live. corp 事務所
メンター:オ・ウンヒ作家
メンティー:チェ・へリョン作家
ミュージカル『戦場のメロディ』は、朝鮮戦争当時の児童合唱団の実話をベースに制作した映画、『戦場のメロディ』をミュージカルに脚色した作品だ。映画に劣らずミュージカルもまた登場人物が多く、メンタリングはこれに関する話から始まった。
オ・ウンヒ作家は登場人物が多いため、まず観客が誰かに集中するよう作り、その人物を通してどのような話をするのか整理が必要だと言った。今回の台本を見たとき、サンヨルを主人公にし、ドングをはじめとした児童合唱団を見せようとしたのだと推測した。そうであるならば、サンヨルとドングに集中する方向で構成を修正しなければいけない。また、子ども達のキャラクターを個性的に見せ、子ども達が出てくる場面が面白くなければいけない。大人のキャラクターの物語は陰鬱に展開し、対比を見せたらどちらも活かせるだろう。
キャラクターや物語の情報があらかじめ与えられるために面白いと感じるものがあり、一つずつ明らかになっていくために面白いと感じるものがある。サンヨルのキャラクターは後者のケースだ。暗い過去はサンヨルに悪夢を見せる形式でバックに配置してもいい。前で見せるとすると、劇の始まりがとても鬱々としてしまい、観客が主人公を暗いキャラクターという先入観で捉える危険性がある。好奇心を持って劇に没入できるように設定したらいいだろう。2幕までいかなければいけない話だが、あまりにも最初のシーンで全てが明らかになる。最初のシーンを修正しつつ、サンヨルの情報伝達のための配置も修正しなければいけない。
カルゴリ(鉤爪の男)のキャラクターを悪役に修正したが、この役に多少残念なところがある。大きな事件を配置し、その事件にカルゴリを引っ張りこんでいきながら、カルゴリが作為的なキャラクターになった。悪人だとしても当為性があり、それがよく見えてこそ、そのキャラクターがはるかに生きてくる。カルゴリのキャラクターとサンヨルのキャラクターを対比させたら、サンヨルが一層格好良くなるだろう。
ミュージカルでは物語を語るナンバーも必要だ。しかし現在の台本では感情を表現して歌うナンバーばかりだ。状況と事件は別個にセリフで進め、感情表現を歌で別個に表現するため、歌が多いと感じる。状況を上手く作ればその状況の中で歌を歌いながら物語を進行し、キャラクターも出てくる。
オ・ウンヒ作家はそれでも短い時間の中で上手く整理を行った。これからは映画を見るのはもうやめ、この台本の中で上手く整理していけばいいだろう、と応援した。また最後に、作家は作品を客観化して見ながら直すべきだとの念押しのメッセージを伝えた。作品を見ながら、私が客席に座っていたらと想像しながら、物語の始まりは楽しいだろうか?物語が面白いだろうか?魅力があるだろうか?等、質問をし、答えを探さなければいけない。作品をすぐに修正しようとすると見えないかもしれないので、数日寝かしておいてから修正するのも良い方法だと告げた。
Musical ‘A Melody to Remembe’ 3rd Dramaturgy Mentoring
Date: September 15th, 2021, Wednesday 1PM~3PM
Location: LIVE Corp. office
Mentor: Writer Eun-hee Oh
Mentee: Writer Hye-ryeon Choi
Musical ‘A Melody to Remember’ adapted the original film of the same title into a musical, which was based on the true story of a children's choir at the time of the Korean War. There are a lot of characters appearing in the musical as well as the film, and this mentoring began with the story about these characters.
Writer Oh said that these should be settled: which character would the writer make the audience to focus on, and which story would be told by him/her. It is assumed from the script that Sang-ryeol is the main character, and the children’s choir will be introduced with Dong-gu in the center. Then, the composition should be changed into focusing on Sang-ryeol and Dong-gu. Also, the script should show the individuality of children characters and their scenes should be exciting. Both of the stories – story of children characters and story of adult characters – could stand out if the adults’ story of is told in gloomy mood, in contrast to the children’s.
Some stories are fun when the information of characters or narrative is provided in advance, whereas some are so when the information is revealed one by one. Sang-ryeol’s character belongs to the latter. His shadowy past can be revealed later through his nightmares. If it is shown first, the beginning would be too heavy and there is a risk of audiences preconceiving the main character as a shadowy one. It is better for them to immerse themselves in the drama with curiosity. Everything is revealed in the very first scene although this is a two-act drama. As revising the first scene, the moment to reveal about Sang-ryeol should also be revised.
The character ‘Hook’ is changed into a villian, but it could be better. Hook became a rather contrived character as dragged into a huge incident of the story. Even if he/she is a villain, the character is provided with vitality only when there is justicification and it is well shown. If the character of Sang-ryeol is contrasted with Hook, Sang-ryeol would appeal more.
A musical needs a narrative number. But there are only songs about emotions in the current script. It feels like there are too many songs, since the incident and sentiment are separately described by lines and music. If a situation is well set, the story proceeds with songs and characters in it.
Writer Oh gave a good mark for organizing well in a short time, and encouraged the mentee to arrange things within this script without watching the film anymore. Also, for the last comment, she advised to look at the work and revise it from an objective point of view. When revising, imagine that you are in the audience, question and look for the answers of the following: Is the beginning of this musical fun? Is the story interesting? Or attractive? These might not be seen right after writing the piece, so it is also a great way to let it rest for a few days before revision.