창작특강1
창작에서 가장 중요한 것은 선명한 의사소통
일시: 2021년 8월 11일(수) 오후 2시~3시
방식: 온라인 줌 강의
강사: 오루피나 연출가
<호프>, <검은 사제들>의 오루피나 연출가는 본격적인 강의에 앞서 당부의 말로 시작했다. 창작자의 실력을 떠나 프리 프로덕션 단계에서 완벽한 대본과 음악이 나오기 힘들다. 프리 프로덕션 단계에서는 이야기의 흐름이나 캐릭터를 중심으로 작업을 하다 보니 실제 무대에서 구현할 때는 차이가 크게 생긴다. 그런 점을 고려해 유연하게 작업을 했으면 좋겠다.
대본과 음악의 중요성
뮤지컬 작품의 근간은 대본과 음악에 있다. 프리 프로덕션에서 작가와 작곡가가 어느 정도 호흡을 맞추고 준비되었느냐에 따라 프로덕션 단계의 효율성이 달라진다. 우리나라에서는 보통 작가가 송 모먼트를 정한다. 작업을 하다 보면 작가가 생각하는 음악과 작곡가가 상상하는 음악이 다를 때가 굉장히 많다. 작가와 작곡가가 음악에 대해 구체적인 대화를 많이 나누어야 한다. 작가는 이야기의 흐름을 중요하게 생각하지만, 작곡가는 작품의 스타일이나 그에 맞는 노래 장르를 좀 더 큰 틀에서 생각한다. 캐릭터별로 악기나, 장르적인 테마 등 구체적인 이야기를 나누고 가능하다면 레퍼런스를 통해 만들고 싶은 곡을 공유하는 게 좋다. 그런 의미에서 송 모먼트를 작가에게만 맡길 것이 아니라 작곡가도 적극적으로 제안하는 것이 좋다.
현실적인 이야기를 하나 하자면, 배우와 만나 연습하다 보면 곡 양에 대한 밸런스도 중요하다. 곡의 이유가 타당하지 않다든가 배우 별로 밸런스가 맞지 않으면 원하는 배우를 캐스팅하는 데 어려움이 생길 수 있다. 창작 단계에서 이 부분을 고민하는 게 필요하다. <호프>에는 주인공 호프의 솔로곡이 한 곡밖에 없다. 작품에서 호프라는 캐릭터는 과거를 관조하는 인물이기 때문에 노래를 많이 부를 필요가 없다. 타당한 이유가 있었지만 공연 시간 1시간 50분 동안 주인공의 솔로곡이 한 곡만 있어도 될지, 컴퍼니 차원에서 고민을 많이 했다. 같이 해주셨던 배우들이 작품의 특성을 이해해주어서 캐스팅에 응해 주었지만, 캐스팅을 거절한 배우 중에는 노래가 너무 적다는 게 이유인 분도 있었다.
캐릭터의 표현
창작자가 가장 먼저 설득하고 이해시켜야 하는 존재는 관객이 아니라 배우이고 같이 일하는 스태프이다. 캐릭터가 대사(가사)와 음악으로 드러나야 한다. 말투로, 움직임으로, 음악의 스타일이나 장르로 캐릭터를 보여주어야 한다. 과거에는 연출이나 배우가 대본을 좀 가볍게 여기고 연습 과정에서 고치는 경우가 꽤 있었다. 지금도 그런 상황이 종종 벌어지지만 예전에 비하면 대본을 존중하고 이해하려고 노력하는 편이다. 대사 하나, 지문 하나 대본 안에서 답을 찾기 위해 연구하듯이 본다. 그러니까 캐릭터나 상황을 이해할 수 있도록 대본 안에 충분한 근거를 마련해 주어야 한다. 시선의 처리와 같은 구체적인 행동 지문 등 캐릭터를 알 수 있는 힌트를 주는 게 좋다. 연출가나 배우들은 그런 것을 발견하는 걸 좋아한다.
등장하는 인물들은 작품 안에서 시작과 마무리를 맺어주는 것이 좋다. 보통 대본에서 캐릭터의 등장하는 이유는 잘 만들어주는 편이다. 그런데 인물의 마무리를 하지 않고 끝나는 경우가 종종 있다. 극 초반에 인물을 소개하고 상황을 설명하는 데 집중하지만 중후반부로 갈수록 사건을 펼치고 해결하는 데 힘을 쏟다 보니까 앞에 등장했던 인물들이 아무런 정리 없이 사라지는 경우가 있다. 모든 캐릭터를 다 정리해 주기는 힘들지만 적어도 조연 캐릭터까지는 마무리해 주는 과정이 필요하다. 조역을 마무리해 주지 않으면 인물의 단단함이 사라져서 주역이 살지 않는다.
그 밖의 고려할 사항
대본에서 지문은 스태프나 배우가 대본을 분석하는 데 대사만큼이나 중요한 요소다. 작가들 중에는 배우의 자유로운 연기를 배려해서 구체적인 지문을 안 쓰는 분도 있는데, 배우나 2차 창작자들은 작품을 이해하는 데 지문이 큰 힌트가 된다.
작곡가 중에는 매 장면마다 새로운 곡을 보여주어야 한다는 부담을 가지고 있는 분이 있다. 매번 새로운 곡을 쓰기보다는 리프라이즈를 잘 활용하는 것이 중요하다. 그것은 음악에만 해당하는 것이 아니라, 핵심이 되는 대사도 마찬가지다. 리프라이즈를 적절히 사용하면 작품을 보다 쉽게 이해시킬 수 있다. 처음엔 궁금함이나 의문이 들다가 깨달음으로 이어지는 이중적인 의미의 대사를 사용하는 것도 매우 효과적이다.
드라마를 잘 보여주는 음악이 뮤지컬적으로 좋은 곡이라고 생각한다. 킬링 넘버가 부각되지만 오히려 이런 곡은 쓰기가 쉽다. 더 중요한 것은 드라마와 밀접하게 붙어서 이야기를 전개하는 노래다. 이런 곡들은 관객이 잘 기억하지 못할 수 있다. 그러나 이런 곡을 잘 써야 드라마에 집중시킬 수가 있다. 주요 모티브라면 이때도 리프라이즈를 적절히 활용하는 것이 좋다.
작가와 작곡가는 처음 작업할 때는 무대화를 생각하지 않고 이상적으로 작업하는 것이 맞다. 상황이나 환경을 배려해서 작업을 하다 보면 작품의 가능성을 충분히 펼치기 힘들다. 2차 창작자와 만나 무대화하는 일은 또 다른 과정이다. 그러한 작업의 속성을 잘 이해하고 충분히 소통해야 각자가 원하는 결과를 얻을 수 있다.
创作专题讲座1
创作时,最重要的就是清晰明确的沟通
日期:2021年8月11日(周三) 下午 2点~3点
方式:线上讲座
讲师:Oh Lupina导演
《HOPE》、《黑祭祀》的导演Oh Lupina在正式开始讲座前,进行了如下叮嘱。抛开创作人的实力不谈,在事前制作阶段是很难创作出完美的剧本及音乐的。当在事前制作阶段以故事发展或角色为中心的创作在舞台上得以具现化时,会产生极大的差异。希望大家能够考虑到这一点,以灵活变通的方式进行创作。
剧本与音乐的重要性
音乐剧作品的根本在于剧本与音乐。在事前制作阶段,效率与否通常取决于编剧与作曲家之间是否合拍及是否准备妥当。在我国,通常由编剧决定音乐的进入点。在创作过程中,编剧与作曲家各自想象中的音乐截然相反的情况相当之多。编剧应当与作曲家就音乐的部分进行较多的具体沟通。编剧会认为故事情节的发展至关重要,而作曲家则会在更大的框架范围内考虑作品风格或与其相辅相成的音乐类型。根据角色设定的不同,配置不同的乐器或不同类型的主旋律等条件进行具体沟通,并尽可能以此为参考标准提出想要创作的音乐,将会是更好的选择。出于如上考量,不能将音乐进入点的决定权仅交于编剧一人,作曲家也应积极地提出自己的建议。
举一个很现实的例子,与演员见面练习时,对于曲量的平衡也很重要。若在选角时不能给出唱段存在的适当理由,或唱段与演员不合拍的话,那么将可能面临无法选取心仪演员的困境。这是在创作阶段就必须考虑的部分。《HOPE》中的主人公霍普仅有一首独唱,其原因在于,该作品中霍普是为审视过去而存在的角色,并没有承担较多唱段的必要。尽管有恰当的理由,但制作公司层面仍对在1小时50分的演出中,主人公仅有一首独唱曲是否可行进行了诸多考量。共同演出的演员理解作品特性并同意出演,但在婉拒演出邀请的演员中,也有以曲量过少为拒绝理由的存在。
角色的表现
创作者最先需要说服并使其作品得以充分理解的对象并不是观众,而是演员及共事的工作人员。角色的特性是需要由台词(歌词)及音乐所呈现出来的。通过语气、动作、音乐风格或类型进行角色的展示。在过去,导演或演员不太重视剧本,通常在练习过程中,会有很多对剧本修改的情况。尽管这样的情况如今也时有发生,但相较于过去,我会更倾向于努力尊重并理解剧本本身。我认为应该如同学术研究一般对待剧本中的每一句台词、每一行表演说明,以求从中寻找出答案。也正是因为如此,为了能使角色或剧情状况被更好的理解,台本内容应安排妥当充分的根据。应有如视线的处理方式等详细的行动说明使角色得到认知。导演或演员会很喜欢看到这些小细节。
登场人物在作品中应首尾呼应。通常剧本中角色都会被赋予较为合理的登场原因,然而近来人物无法好好收尾的情况时有发生。会出现剧情初期详尽地介绍了人物及事态,但发展至中后期,在事件的展开与解决上花费了过多精力,前期登场的人物没有任何收尾突然消失的情况。尽管将所有人物都安排妥当是一件较为困难的事情,但至少需要将配角的结局走向安排妥当。如果未能将配角的结尾安排好,不仅人物形象不饱满,同时也无法给观众留下印象。
除此之外需要顾及之处
剧本中的舞台说明如同台词一般,是工作人员或演员分析剧本的重要要素。有希望演员能够自由发挥演技而特意不注明舞台说明的编剧,但对于演员或进行二轮创作的创作者来说,舞台说明是对作品理解的重要提示。
有一些作曲家对每个场面都需要呈现新的歌曲而倍感压力。相较于每次都使用新的音乐,灵活运用“Reprise”则更为重要,这并不是仅指音乐部分,核心台词也同样如此。适当的使用“Reprise”可以令作品更容易理解。在初期令人感到好奇或疑惑,之后又令人顿悟的具有双重含义的台词也效果斐然。
能恰如其分地展现剧情的音乐才是具备音乐剧性质的优秀音乐。高光曲目很吸引眼球,但反倒不难创作出来。更重要的是与剧情紧密连接,帮助故事展开的音乐。这类型的音乐,观众不一定会记得很牢,但只有这类音乐完成度高,才能令观众集中于剧情的展开。在主旋律部分适当的活用“Reprise”是不错的选择。
编剧与作曲家在创作之初应不考虑舞台化,尽可能理想化的进行创作。如果在兼顾考虑事态与环境的情况下进行创作,将很难充分展现作品的可能性。由二轮创作者将其舞台化又是另外的过程。因此,理解工作性质并充分沟通才能获取各自希望得到的成果。
クリエイター特別講義1
クリエイターにとって最も重要なことは、はっきりとした意思疎通
日時:2021年8月11日(水)14時〜15時
場所:オンラインzoom講義
講師:オ・ルピナ演出家
『HOPE』、『プリースト 悪魔を葬る者』のオ・ルピナ演出家は本格的な講義の前に、念押しの言葉から始めた。クリエイターの実力を離れ、プリ・プロダクションの段階では完璧な台本と音楽は出来上がりづらい。プリ・プロダクションの段階で物語の流れや、キャラクターを中心に作業を進めていくと、実際の舞台で具現化する時とは大きな差が生まれる。そういう部分を考慮し、柔軟に作業を行ってほしい。
台本と音楽の重要性
ミュージカル作品の根幹は台本と音楽にある。プリ・プロダクションにおいて、作家と作曲家がどの程度呼吸を合わせて準備をしたかによって、プロダクションの段階における効率性が変わってくる。韓国においては通常、作家がソング・モーメントを決める。作業を進めていくと、作家が考える音楽と作曲家が想像する音楽が異なる場合がかなり多い。作家と作曲家が音楽について、具体的な対話をたくさん行わなければいけない。作家は物語の流れを重要だと考えるが、作曲家は作品のスタイルや、それに合わせた歌のジャンルをもう少し大きな枠組みの中で考える。キャラクター別に楽器や、ジャンル的なテーマ等具体的な話をし、可能であればリファレンスを通じて作りたい曲を共有すると良いだろう。そういう意味で、ソング・モーメントを作家にのみ託すのではなく、作曲家も積極的に提案すると良いだろう。
現実的な話をひとつする。俳優と会って練習をしてみると、ナンバーの量についてのバランスも重要になってくる。ナンバーの存在理由が妥当ではないだとか、俳優別にバランスがあっていないと、希望する俳優をキャスティングするのに困難が生じる可能性がある。創作段階からこの点を考える必要がある。『HOPE』では主人公・ホープのソロ・ナンバーは一曲しかない。この作品においてホープというキャラクターは、過去を客観的に見つめる人物であるため、歌をたくさん歌う必要がない。妥当な理由があったが、公演時間1時間50分の間に主人公のソロ・ナンバーが一曲だけでいいのか、カンパニーの中で随分考えた。共にしてくれた俳優たちは作品の特性に理解を示してくれ、キャスティングに応じてくれたが、キャスティングを拒絶した俳優の中にはナンバーがとても少ないというのが理由だった人もいた。
キャラクターの表現
クリエイターがまず最初に説得し、理解させなければならない存在は観客ではなく俳優であり、共に働くスタッフだ。キャラクターが台詞(歌詞)と音楽ではっきりと現れなければいけない。話し方で、動きで、音楽のスタイルやジャンルで、キャラクターを見せなければいけない。かつては演出家や俳優が台本を少々軽く扱い、稽古過程で手を加えるケースがかなりあった。現在もそういったことは時々起こるが、以前と比べると台本を尊重し、理解しようと努める流れに向かっている。台詞ひとつ、ト書きひとつ、台本の中から答えを探すべく、研究をするかのように読む。だから、キャラクターや状況を理解できるよう、台本の中に十分な根拠を用意しておかなければいけない。視線の処理といった具体的な行動のト書き等、キャラクターを理解するヒントを与えるのが良いだろう。演出家や俳優たちはそういった事柄を発見するのを好む。
登場する人物は、作品の中で始まりと終わりを結んであげると良い。普通、台本ではキャラクターの登場する理由はよく作られる。ところが人物の結末を書かずに終わることが時々ある。劇の序盤で人物を紹介し、状況を説明することに集中するが、中盤〜終盤に向かうにつれ事件を繰り広げ、解決するのにより力を使うために、前半に登場していた人物たちが何の整理もなしに消え去る場合がある。全てのキャラクターを整理してあげるのは難しいが、少なくとも助演キャラクターまでは締めくくりの過程が必要だ。助演を締めくくってあげないと、人物の充実した中身が消え、主役が活きてこない。
それ以外の考慮するべき事柄
台本におけるト書きは、スタッフや俳優が台本を分析する時に台詞と同じくらい重要な要素だ。作家たちの中には俳優の自由な演技に配慮して、具体的なト書きを書かない人もいるが、俳優や二次創作者たちにとって作品を理解するのにト書きは大きなヒントとなる。
作曲家の中には、毎シーン毎に新しいナンバーを見せなければいけないという負担を持っている人がいる。毎回新しいナンバーを書くというよりは、リプライズを上手く活用することが重要だ。それは音楽にのみ該当するのではなく、核心となる台詞も同様だ。リプライズを適切に使用すると、作品をより容易に理解させられる。最初は興味や疑問が生じ、気づきへと繋がる二重の意味の台詞を使うのもとても効果的だ。
ドラマをしっかり見せる音楽がミュージカル的には良いナンバーだと考えている。キリング・ナンバーが目立つが、むしろそういうナンバーの方が作曲しやすい。もっと重要なことは、ドラマと密接に付き従い、物語を展開する歌だ。そういったナンバーは観客が覚えていないかもしれない。しかし、このようなナンバーを上手く書けてこそ、ドラマに集中させられる。主要モチーフだとしたら、この時もリプライズを適切に活用するのが良いだろう。
作家と作曲家が最初に作業する時は、舞台化を考えずに理想中心で作業するのが正解だ。状況や環境に配慮し作業を進めると、作品の可能性を十分に発揮しづらくなる。二次創作者と出会い、舞台化するという作業はまた別の過程だ。そういった作業の属性をしっかりと理解し、十分に疎通してこそ、各自が願った結果が得られるだろう。
Creative Lecture 1
Clarity in Communication: the Most Important part in Creative Process
Date: August 11th, 2021, Wednesday 2:00PM~3:00PM
Location: Online (by Zoom)
Lecturer: Director Lupina Oh
Lupina Oh, directed the musical and , began the lecture with the following words: It is difficult to create a perfect script and music in pre-production, regardless of creator’s talents. As the work is more focused on the storyline and characters during pre-production, it becomes very different when it is put on stage. Considering these, she asked the participants to work with a flexible attitude.
Importance of Script and Music
The basis of a musical is its script and music. The efficiency of production depends on how much the writer and composer are prepared and have worked in harmony during pre-production. In Korea, usually the writer decides the “song moment”, the scene where the song comes out in a musical. Frequently, the music that the writer thinks of is different from the one the composer imagines while working together. The writer focuses on the storyline, whereas the composer considers the overall – the style of the work and the genre of music that fits it. It is better to have time to talk about musical instrument or theme appointed to each characters in detail, and share references of the music each wants to make with each other. So, it is also better for the composer to suggest the “song moment” to the writer, not just leaving it to the writer alone.
To be practical, the quantity of songs appointed to each character needs to be balanced when actors come into practice. If the reason of a song’s existence is not appropriate or the quantity of songs are not equal between actors, it might get difficult to cast the actor you want. For example, in the musical , there is only one solo for the main character ‘Hope’. Hope is an observant character of her past in the musical, so she doesn’t need to sing a lot. Even though with such valid reason, the producing company thought a lot about giving only one solo for the main character during the whole running time of 1 hour and 50 minutes. Although fortunately some actors understood the nature of this musical and accepted to work together with us, some other actors refused to take the role because of the song’s quantity.
Description of Characters
It is the actors and the fellow staff that the creators have to persuade and convince first, not the audiences. The character has to be expressed by his/her lines and the music. Speech, movement, and the style or genre of the music have to show who the character is. In the past, the director or actor frequently did not value the script much and revised it while practicing. It still happens now time to time, but nowadays we try to ‘respect’ and understand the script. We look at the script almost like studying, to look for the answers in lines, stage directions, and the script itself. So, the creators need to provide enough basis to understand the character or the situation. Giving hints of the character such as specific directions like where to look is recommended, as the director or actors like to discover those in the script.
It is better to indicate both the beginning and the end of characters in the show. The reason of a character’s appearance is usually shown well in the script. But occasionally, the show ends without displaying how the character has ended. Although in the beginning, the script focuses on introducing the character and explaining the situation, but sometimes the characters appeared previously vanishes later without any description, since incidents happen and have to be solved as the story proceeds. Even though it is difficult to narrate every characters from beginning to end, at least major and minor characters need to leave the stage with his/her own endings. If they don’t, the main characters cannot stand out as their stories become no longer solid.
Other Details to Consider
Stage directions in a script is an important factor – as much as the lines – for the staff or actor to analyze the script. There are writers who don’t write specific directions for the actors to act as they want, but the stage directions are great hints to comprehend the work for the actors or derivative creators.
Some composers feel obligated about putting different songs for each different scene. It is important to make use of reprise, rather than writing a new one each time. This not only applies to music, but also to the core lines. It becomes easier to make people understand the work if reprises are used appropriately. It is also very effective to use ambiguous lines that strike curiosity or doubt at first, which leads to enlightenment in the end.
I believe music that shows the drama well is the great one in musicals. Although the representative songs stand out, they are rather easy to write; songs that develop the story as closely connected to the drama are more important. Such songs might be hard for audiences to remember, but they could engage audiences with the drama if well written. If it is an important motive, it is better to use the reprises appropriately too.
For the writer and the composer, it is right to work “ideally” without thinking of staging in the beginning. It is difficult to realize enough of the potential of your work if you consider the situation and environment while working. It is a totally different procedure to stage the work with the derivative creators. To earn a satisfying result for everyone, understanding the properties of such work and sufficient communication is necessary.