- 글로컬 뮤지컬 라이브 시즌6
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창의특강2
뮤지컬 창작자가 알아야 할 저작권의 개념과 현장 적용 사례
일시: 2021년 8월 11일(수) 오후 3시 10분~4시 10분
방식: 온라인 줌 강의
강사: 한양대학교 연극영화과 김준희 교수
창의특장 두 번째 시간에서는 한양대학교 연극영화과 김준희 교수가 저작권의 기본 개념과 콘텐츠 업계 현장에서 발생하는 저작권 관련 사례를 들려주었다.
지식재산권(Intellectual Property)
흔히 말하는 IP는 지식재산권(Intellectual Property)을 말하는 것으로, 산업재산권(Industrial Property)과 저작권(Copyright)으로 나뉜다. 산업재산권은 기술·산업 영역의 기여를 보호하는 권리로 특허권, 실용신안권, 디자인권, 상표권이 속한다. 저작권은 문화 영역에 대한 기여를 보호하는 권리로 저작인격권, 저작재산권, 저작인접권이 해당한다.
저작권
저작권은 인간의 사상 또는 감정을 표현한 창작물인 저작물에 대한 창작자의 배타적·독점적 권리다. 저작물은 문학, 학술, 예술의 범위에 속하는 창작물로서 시, 소설, 음악, 미술, 영화, 연극, 컴퓨터 프로그램, 2차 저작물, 편집저작물 등이 해당한다. 저작물은 창작성(Creativity)을 갖추어야 성립한다. 실체가 없는 아이디어는 저작물에 해당하지 않는다. 저작권은 ‘자연 발생주의’로 창작과 동시에 발생하고, ‘무방식주의’에 따라 어떠한 절차나 형식도 필요하지 않다. 하지만 혹여 발생할 수 있는 분쟁에 대비하기 위하여 저작권 협회에 등록할 것을 추천했다.
저작인격권
저작자의 명예와 인격적 이익을 보호하기 위한 권리며, 양도나 상속 등이 불가능하다. 종류는 세상 밖에 공표하거나 공표하지 않을 권리인 공표권, 실명·이명을 표시할 권리인 성명표시권, 내용·형식·제호의 동일성을 유지할 권리인 동일성유지권이 있다.
저작재산권
저작재산권은 저작자의 경제적 이익을 보호하는 권리로, 저작물을 제3자가 이용하는 것을 허락하고 그 대가를 저작자가 받을 수 있도록 한다. 양도, 상속, 위탁이 가능하며, 복제권, 공연권, 공중송신권, 전시권, 배포권, 대여권, 2차 저작물 작성권이 있다. 저작재산권의 보호 기간은 저작자 생존 기간과 사후 70년까지다. 과거에는 사후 50년이었으나 한미 FTA 이후, 2013년 7월 1일부터 70년으로 연장되었다. 보호 개시 시점은 저작권자가 사망한 다음연도 1월 1일부터다. 공동저작물의 보호 기간은 가장 마지막으로 사망한 저작자의 사후 70년까지다. 업무상저작물과 영상저작물의 보호 기간은 공표한 시점부터 70년이며, 공표하지 않은 경우는 창작 이후부터 70년까지다.
구체적인 예시를 들어보면, 헤르만 헤세는 1962년 8월 9일에 사망했다. 기존 50년으로 계산하면 보호 기간이 1963년 1월 1일부터 2012년 12월 31일까지다. 70년으로 연장되기 된 시점이 2013년 7월 1일이므로 만료된 저작권을 연장하지는 않는다. 그러므로 현재 헤르만 헤세 작품의 저작재산권 보호 기간은 만료됐다. 반면 C. S. 루이스의 사망일은 1963년 11월 22일이다. 50년으로 계산해 보면, 보호 기간이 1964년 1월 1일부터 2013년 12월 31일까지다. 70년 연장되는 시점에 저작권이 살아 있으므로 연장되는 사례에 속한다. C. S. 루이스 작품의 저작재산권 보호 기간은 현재 유효하며, 2033년 12월 31일까지다.
저작인접권
저작인접권은 저작물의 실연, 녹음, 제작, 배포 등에 기여한 실연자, 음반제작사, 방송사업자들의 권리다. 인격적 권리인 성명표시권, 동일성유지권, 재산적 권리인 복제권, 배포권, 대여권, 공연권, 방송권, 전송권, 음반방송 보상청구권, 디지털음성송수신 보상청구권이 있다. 저작인접권이 현장에서 가장 많이 활용되는 부분은 뮤지컬 OST 발매, 영상 제작 및 송출이다. 저작인접권을 소유한 이들에게도 판매 수익을 모두 분배해야 한다.
저작물의 공정이용과 불법 이용
저작물의 공정이용은 저작물의 통상적인 이용 방법과 충돌하지 않고 저작자의 이익을 해치지 않는 선에서 무료 이용이 인정되는 것을 말한다. 재판 절차 등에서의 복제, 정치적 연설 등의 이용, 공공저작물의 자유 이용, 학교 교육 목적 등에의 이용, 시사 보도를 위한 이용, 시사적인 기사 및 논설의 복제 등, 공표된 저작물의 인용(보도, 비평, 교육, 연구 등), 사적 이용을 위한 복제가 해당한다.
‘학교 교육 목적 등에의 이용’은 특히 주의해야 하는데, 수업 시간에 진행하는 리딩 연습 등은 공정이용이다. 하지만 같은 교내더라도 동아리에서 하는 리딩·공연은 불법 이용이 될 수 있다. 만약 입장료, 프로그램 북 판매, 기부금 등 소액이더라도 반대급부가 있다면 더 큰 문제가 된다. 저작권법 위반은 형사처벌 대상이므로 유의해야만 한다. 해외에는 이런 경우를 위해 스쿨 라이선스 항목이 따로 있다. 국내에서도 인재 양성의 이유로 스쿨 라이선스 개설 논의가 이루어지는 중이다. 참고로, 유튜브에서는 저작권자의 권리가 더 우선이다. 따라서 공정이용에 해당하더라도 저작권자가 이의를 제기하면 그에 합당한 조치를 해야 한다.
뮤지컬 업계 현장에서의 저작권
저작권에서 늘 문제가 되는 것은 표절, 요율(저작권의 배분 비율), 공정이용 제한 등이다. 구조를 차용하는 것은 표절이 아니며, 타 저작물의 표현을 가져오는 것은 표절이라고 정리했다. 저작권은 요율이 정해져 있지 않고, 양자 간의 계약이므로 협의에 따라 비율이 달라질 수밖에 없다.
주크박스 뮤지컬을 제작할 때 한국음악저작권협회에 저작권 사용료를 내는데, 한국음악저작권협회에서는 편곡에 대해서 책임지지 않는다. 원곡에서 약간이라도 편곡이 들어간다면 사전에 반드시 작곡가, 작사가의 허락을 받아야만 한다.
계약서를 작성할 때 출연자는 공연명, 공연횟수, 공연장소, 역할/배역, 계약기간, 상품화, 권리와 의무, 계약의 변경(회차, 커버, 스윙 등), 보험관계를, 창작자는 공연 일정, 공연장, 이용 허락의 범위, 존속기간, 권리와 의무, 로열티를, 스태프는 공연명, 공연 횟수, 공연장소, 역할, 권리와 의무, 보험관계를 꼭 확인해야 한다.
이용 허락의 범위는 지역, 매체가 해당한다. 예를 들어 영역은 ‘국내만’, ‘아시아까지’, ‘전 세계’, 매체는 ‘번들(모든 권리)’, ‘영화만’, ‘뮤지컬만 허락’, ‘뮤지컬만 허락하되 OST 발매나 영상 제작 동의’ 등이 있다.
만약 계약서 존속기간 내에 공연을 올리지 못하고 계약이 종료된다면 창작자는 계약 당시에 받았던 계약금을 굳이 돌려줄 필요가 없다. 일종의 기회비용으로 보기 때문이다. 초연을 성공적으로 올리게 된다면 로열티 비율로 정산한다.
권리와 의무 예시로는 ‘초대권을 몇 장까지만 제한한다.’, ‘정산서는 한 달에 한 번씩 받는다.’ 등이 있다.
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创意专题讲座2
音乐剧创作者应了解的著作权概念及实际应用事例
日期:2021年8月11日(周三) 下午 3点10分~4点10分
方式:线上讲座
讲师:汉阳大学 戏剧电影系 Kim Junhui教授
第二次创意专题讲座由汉阳大学戏剧电影系Kim Junhui教授担任讲师,对著作权的基本概念及文化产业中实际发生的著作权相关事例进行展开分析。
知识产权(Intellectual Property)
人们常说的IP指的就是知识产权(Intellectual Property),其分为工业产权(Industrial Property)和著作权(Copyright)。工业产权是指保护技术、产业领域贡献的权利,可分为专利权、实用专利权、设计权、商标权。著作权是指保护文化领域贡献的权利,可分为著作人格权、著作财产权、著作邻接权。
著作权
著作权是指创作者对表现人类思想或感情的著作具有排他·垄断性的权利。著作是属于文学、学术、艺术范围的创作物,包括诗、小说、音乐、美术、电影、戏剧、电脑程序、二次创作物、编辑著作等。著作只有具备创作性(Creativity)时才可以成立。没有实体的创意不属于著作。著作权秉承"自然发生主义",在创作的同时产生,并以"无方式主义"为根据,其产生不需要任何程序与形式。但,为了应对可能发生的纠纷,建议将著作申报至著作权协会。
著作人格权
该权利旨在保护作者的名誉和人格利益,不得转让或继承。其种类包括对外或不对外公布的权利人披露权、实名·匿名公布的权利人署名权、保证内容·形式·标题等统一性的权利人作品完整权。
著作产权
著作产权是指保护著作权人经济利益的权利,著作权人在允许第三方使用著作的同时,将向其收取代价。可以转让、继承、委托,包括该著作的复制权、演出权、公共传播权、展示权、发行权、出租权、著作二次创造权。著作财产权的保护期限是作者在世期间及逝世后70年。之前的期限为作者逝世后50年,但在韩美签订自由贸易协定后,著作财产权的保护期限自2013年7月1日起延长至70年。保护开始时间为著作权人去世第二年的1月1日起。共同著作的保护期限是最后一位作者逝世起的70年间。职务作品及影像著作的保护期限为发表之日起的70年间,未曾发表的情况则为创作之日起的70年间。
来看具体案例,赫尔曼·黑塞逝世于1962年8月9日,以50年为基准进行计算,其作品保护期限为1963年1月1日至2012年12月31日。在2013年7月1日前届满的著作不包含于可延长保护期限至70年的著作范围内。因此,目前赫尔曼·黑塞作品的著作产权保护期限已届满。与之相反,C.S.刘易斯的逝世日期为1963年11月22日,以50年为基准进行计算,其作品保护期限为1964年1月1日至2013年12月31日。在可延长保护期限至70年的著作界定范围内,归属于著作产权保护期可延长的事例。因此C.S.刘易斯的作品著作产权仍在保护期内,其将截止于2033年12月31日。
著作邻接权
著作邻接权是指对著作的实际演出、录音、制作、发行等做出贡献的实际演出人、唱片制作公司、广播组织所拥有的权利,其包括人格权利中的署名权、保护作品完整权、财产权利的复制权、分行权、出租权、演出权、广播权、传输权、唱片广播追偿权、数字语音传输追偿权。著作邻接权实际使用最多的部分是音乐剧OST的发行、影像制作及输出。销售收入也要全部对著作邻接权的所有者进行分配。
著作的正当使用及非法利用
著作的正当使用是指在与著作的通常使用方法不冲突、不损害作者利益的前提下,可免费使用。在审判程序等方面的复制、政治演说等的使用、公共著作的自由使用、以学校教育等为目的的使用、时事报道的使用、时事报道及评论的复制等,被公开的著作的引用(报道、批判、教育、研究等)、个人使用的复制都属于适用范围。
特别需要注意的是“以学校教育等目的的使用”,在上课期间进行的排练练习等均属于正当使用。但,即使是同校,社团进行的排练·演出可能会被认定为非法使用。若是产生入场费、场刊贩卖、捐助金等小额回偿的情况,会造成更大的问题。应注意,违反著作权法将被划入刑事处罚范围。在海外,以上情况可归于学校版权项目中,目前在我国,出于人才培养的考量,也正在讨论开放学校版权。作为参考,油管视频的情况,著作权人的权益更为优先。因此,即便属于正当使用的范畴,若著作权人提出异议,也应采取相应的措施。
音乐剧业界实际著作权情况
构成侵犯著作权的行为主要有剽窃、费率(著作权的分配比率)、正当使用限制等。借用结构的行为不构成剽窃,但将其他著作物中的表现形式挪为己用的行为被定义为剽窃。著作权没有直接确定费率,根据双方协商协议的不同,比率相应有所变化。
制作点唱机音乐剧时,著作权使用费支付给韩国音乐著作权协会,但韩国音乐著作权协会不承担编曲部分的责任。若需要在原曲中加入新的编曲,需在事前征得作曲家、作词家的许可。
在签订合同时,演出者需确认好演出名称、演出场次、演出地点、职务/角色、合同期限、商品化、权利及义务、合同的变更(场次、候补、超级替补等)、保险关系;创作者需确认好演出日程、演出场地、使用许可范围、存续期限、权利及义务、版费;工作人员需确认好演出名称、演出场次、演出地点、职务、权利及义务、保险关系。
使用许可范围包括地区与媒介。举例说明,领域有“仅国内”、“亚洲区域”、“全世界”等,媒介有“全授权(全部权利)”、“仅电影”、“仅允许音乐剧”、“仅允许音乐剧OST贩卖或影像制作”等。
若合同的存续期内未能成功举办演出,则合同终止后,创作者无需退还签约当时收到的合约费用,这可被视为一种机会费用。若初演成功举办,则版费将根据比率进行核算。
权利及义务的事例可表现为“招待券的提供数量”、“每月出具一次结算书”等。
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クリエイティブ特別講義2
ミュージカルクリエイターが知っておかなければいけない著作権の概念と実際の適用事例
日時:2021年8月11日(水)15時10分〜16時10分
場所:オンラインzoom講義
講師:漢陽大学 演劇映画科 キム・ジュニ教授
クリエイティブ特別講義の2度目の時間では、漢陽大学演劇映画科のキム・ジュニ教授が著作権の基本的な概念と、コンテンツ業界の現場において発生する著作権に関連した事例を紹介した。
知的財産権(Intellectual Property)
俗に言うIPは知的財産権(Intellectual Property)を指す言葉であり、工業所有権(Industrial Property)と著作権(Copyright)に分けられる。工業所有権は技術・産業の領域における寄与を保護する権利として、特許権、実用新案権、意匠権、商標権が属している。著作権は文化の領域に関する寄与を保護する権利として、人格権、著作財産権、著作隣接権が該当する。
著作権
著作権は人間の思想、または感情を表現した創作物である著作物に対する、クリエイターの排他的・独占的な権利だ。著作物は文学、学術、芸術の範囲に属する創作物として、詩、小説、音楽、美術、映画、演劇、コンピュータープログラム、二次的著作物、編集著作物等が該当する。著作物は創作性(Creativity)を備えていなければ成立しない。実体のないアイディアは著作物には該当しない。著作権は“自然発生主義”で創作と同時に発生するものであり、“無方式主義”にしたがってどのような手続きや形式も必要としない。しかし万に一つの可能性で発生し得る紛争に備えるために、著作権協会に登録することをお勧めする。
著作者人格権
著作者の名誉と人格的な利益を保護するための権利であり、譲渡や相続等は不可能である。種類は、世の中に公表するのかしないのかの権利である公表権、実名・異名を表示する権利である氏名表示権、内容・形式・タイトルの同一性を維持するための権利である同一性保持権がある。
著作財産権
著作財産権は著作者の経済的な利益を保護する権利であり、著作物を第三者が利用するのを許可し、その対価を著作者が受け取れるようにする。譲渡、相続、委託が可能であり、複製権、公演権、公衆送信権、展示権、頒布権、貸与権、二次的著作物作成権がある。著作財産権の保護期間は著作者の生存期間と死後70年までだ。過去には死後50年だったが、韓米FTA締結後、2013年7月1日から70年に延長された。保護開始時点は著作権者が死亡した次の年度の1月1日からだ。共同著作物の保護期間は一番最後に死亡した著作者の死後70年までである。職務著作と映像著作物の保護期間は公表した時点から70年であり、公表しなかった場合は創作後から70年までとなる。
具体的な例を挙げてみると、ヘルマン・ヘッセは1962年8月9日に死亡した。既存の50年で計算したら保護期間が1963年1月1日から2012年12月31日までとなる。70年に延長された時点が2013年7月1日であるため、満了した著作権を延長することはない。そのため現在ヘルマン・ヘッセの作品の著作財産権の保護期間は満了している。一方C. S. ルイスの死亡日は1963年11月22日だ。50年として計算してみると、保護期間が1964年1月1日から2013年12月31日までとなる。70年延長となった時点では著作権が生きているため、延長される事例に属する。C. S. ルイスの作品の著作財産権保護期間は現在有効であり、2033年12月31日までだ。
著作隣接権
著作隣接権は著作物の実演、録音、制作、頒布等に関わった実演者、音盤制作社、放送事業者たちの権利だ。人格的な権利である氏名表示権、同一性保持権、財産的な権利である複製権、頒布権、貸与権、公演権、放送権、公衆送信権、レコード放送の補償金請求権、デジタル音声送受信の補償金請求権がある。著作隣接権が実際に最も多く活用される部分は、ミュージカルOSTの発売、映像制作および送出だ。著作隣接権を所有する人々全てに、販売収益を分配しなければいけない。
著作物のフェアユースと不法利用
著作物のフェアユースとは著作物の通常の利用方法と衝突せず、著作者の利益を損なわない線で無償での利用が認められることをいう。裁判手続き等での複製、政治的な演説等での利用、パブリックドメインの自由利用、学校での教育目的等での利用、時事報道のための利用、時事的な記事および論説の複製等、公表された著作物の引用(報道、批評、教育、研究等)、私的利用のための複製が該当する。
“学校での教育目的等での利用”は特に注意しなければいけない部分だが、授業時間に行われるリーディングの練習等はフェアユースになる。しかし、同じ校内だとしてもクラブ活動でのリーディング・公演は不法利用になり得る。もし入場料、プログラムの販売、寄付等少額だとしても反対給付がある場合、より大きな問題となる。著作権法違反は刑事処分の対象であるため、留意する必要がある。海外ではこのようなケースのために、スクール・ライセンスの項目が別に設けられている。韓国内でも人材養成という理由で、スクール・ライセンスを開設する議論が繰り広げられているところだ。参考に、Youtubeでは著作権者の権利が優先される。したがってフェアユースに該当したとしても、著作権者が異議を唱えたら妥当な処置を行わなければいけない。
ミュージカル業界の現場における著作権
著作権で常に問題になるのが剽窃、料率(著作権の配分の比率)、フェアユースの制限等だ。構造を借用するのは剽窃ではなく、他の著作物の表現を持ってくることは剽窃であると整理した。著作権は料率が決められているわけではなく、両者間の契約であるため、話し合いによって比率が異なるほかない。
ジュークボックス・ミュージカルを制作する時は、韓国音楽著作権協会に著作権使用料を払うのだが、韓国音楽著作権協会では編曲についてはその責任を負っていない。原曲にわずかでも編曲が加わる場合は、事前に必ず作曲家、作詞家の許可を取らなければならない。
契約書を作成する時に出演者は公演タイトル、公演回数、公演場、役割/配役、契約期間、商品化、権利と義務、契約の変更(回数、カバー、スウィング等)、保険関係を、クリエイターは公演日程、公演場、利用許可の範囲、存続期間、権利と義務、ロイヤリティを、スタッフは公演タイトル、公演回数、公演場、役割、権利と義務、保険関係を必ず確認しなければいけない。
利用許可の範囲は地域、メディアが該当する。例えば、領域は“韓国内のみ”、“アジアまで”、“全世界”、メディアは“バンドル(全ての権利)”、“映画のみ”、“ミュージカルのみ許諾”、“ミュージカルのみ許可するが、OST発売や映像制作に同意”等がある。
万が一契約書の存続期間内に公演を行えず、契約が終了した場合、クリエイターは契約当時に受け取った契約金を返す必要はない。一種の機会費用として見るためだ。初演を成功的に行うことになった場合、ロイヤリティの比率で精算される。
権利と義務の例としては“招待券を何枚までに制限する”、“精算書は一ヶ月に一度受け取る”等がある。
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Creative Lecture 2
Copyright: Concept and its Field Application that a musical theater creator needs to know
Date: August 11th, 2021, Wednesday 3:10PM~4:10PM
Location: Online (by Zoom)
Lecturer: Professor Jun-hee Kim (Department of Theater and Film, Hanyang University)
Professor Jun-hee Kim of the department of Theater and Film at Hanyang University spoke about the basic concept of copyright and related cases of the contents industry for the second creative lecture.
Intellectual Property
Intellectual Property, also known as IP, is divided into Industrial Property and Copyright. Industrial Property is the right to protect contribution in technical or industrial domain; patent right, utility model right, design right, and trademark right belong in this category. Copyright is the right to protect contribution in the cultural domain; moral right, property right, and neighboring right fall into this category.
Copyright
Copyright is an exclusive, monopolistic right of the creator about his/her work – a creation representing a person’s idea or emotion. The ‘work’ here is a creation within the range of literature, academic, and art such as poetry, novels, music, visual art, films, theater arts, computer programs, derivative works, and compilation works. A work is valid only when it possesses creativity; an idea without existence in reality does not belong here. A copyright occurs spontaneously with the creation itself according to ‘abiogenesis’, and does not need any procedure or format according to ‘non-method principle’. But Kim suggested registering to a copyright association to prevent potential conflicts.
Moral Right
It is a right to protect the author’s honor and moral benefit, which is impossible to be transferred or inherited. These belong to moral rights: the right of attribution – the right to announce its holder or not, the right to have a work published anonymously or pseudonymously, and the right to the integrity of the work.
Property Right
Property rights protect the economic benefit of the author, allowing the third party to utilize the work with an expense provided to the author. It is possible to transfer, inherit, and entrust property rights. Reproduction rights, performing rights, public transmission rights, right of exhibition, distribution rights, rental rights, and adaptation rights belong to this category. The term of protection is the duration of author’s life and 70 years after his/her death for property rights. It was 50 years after death in the past, but extended to 70 years after July 1st, 2013; the Free Trade Agreement between Korea and the United States. The protection begins on January 1st of the year after the author’s death. The property right of the work of joint authorship is protected until 70 years after the last death of any of the authors. In the case of the work made for hire or cinematographic work, its term of protection is 70 years from the announcement; if not announced, 70 years from the creation.
For example, Herman Hesse died on August 9th, 1962. Since the term of protection used to be 50 years, it is from January 1st, 1963 to December 31st, 2012 for Hesse’s works. The copyright expired before the protection was extended to 70 years on July 1st, 2013, so its expiration cannot be cancelled. This means the current protection of property rights of Hesse’s works is no longer valid. On the other hand, C. S. Lewis died on November 22nd, 1963. As the term of protection was 50 years, Lewis’ works were protected from January 1st, 1964 to December 31st, 2013. This copyright can be extended as it didn't expire when the legal term of protection was extended to 70 years. So, the property rights of Lewis’ works are still valid until December 31st, 2033.
Neighboring Right
This right is possessed by performers, music producing companies, and broadcasters who contributed to performance, recording, producing, and distribution of a work. The moral rights - paternity rights, integrity rights - and rights about properties - reproduction rights, distribution rights, rental rights, performing rights, public transmission rights, (), () - fall into this category. Neighboring rights are mostly applied to releasing OST albums of musicals, producing and transmitting videos. The total sales profit needs to be distributed to everyone holding the neighboring rights.
Legal Use and Illegal Use of the Work
Legal use of a work is acceptance of complimentary use at the level of not damaging the creator’s benefit and not conflicting with the conventional usage of the work. Duplication in procedures such as trials, usage in such as political speeches, free use of works in public domain, usage for school education, usage for news report, duplication of news article or column, citation of published work(for report, criticism, education, study, etc.), and duplication for personal usage falls into this category.
‘Usage for school education’ should be careful in particular; it is legal use such as reading practice during class. But even if it happens in the same school, reading or performing in a club can be illegal. If there is a benefit in return like admission fee, program sales, or donations, the problem gets more serious even if it is a small amount of money. You need to be careful since violation of copyright law is subject to criminal punishment. There are separate articles for “school license” overseas for such a situation. There is discussion going on about establishing a “school license” in Korea too, for the reason of training talented individuals. Note: the rights of the copyright holder take priority for YouTube. So, even if the usage is legal, you should take appropriate action if the copyright holder makes an objection.
Copyright in the scene of Musical Industry
Plagiarism, tariff rate(the distribution rate of copyright), and limit of legal use are always problematic in the range of copyrights. Adopting structure is not plagiarism, but borrowing expressions from other works is. There is no tariff rate established for copyrights - the rate should change according to agreements as it is made out of contract between the two.
The copyright usage fee has to be paid to KOMCA(Korea Music Copyright Association) When producing a jukebox musical, but KOMCA is not responsible for arrangements. Even for a tiny bit of arrangement, it must obtain the permission of the composer and lyricist of the original music.
When writing a contract, the cast member must check the following: the performance’s title, its location, his/her role in the performance, term of the contract, commercialization, right and duty, any possible change of the contract(shows, understudies, swings, etc.), and relation of the insurance. For creators, the following must be verified: the performance schedule, its venue, range of usage permission, term of existence, his/her role, right and duty, and relation of the insurance.
The range of usage permission is equivalent to region and medium. For example, ‘only in domestic territory’, ‘up to Asia’, or ‘all over the world’ indicates the range of usage permission by region. ‘Bundle(all of the rights)’, ‘only for films’, ‘allowed for musicals only’, or ‘allowed for musicals only but agreed to release its Original Sound Track or create videos’ indicates the range of usage permission by medium.
If the contract terminates before the performance was staged during its term of existence, the creator doesn’t need to return the deposit he/she received when signing the contract; the deposit is regarded as a sort of opportunity cost. If the premiere is successfully on stage, it is calculated by royalty ratio.
An example of ‘right and duty’ could be ‘The invitation is limited to a few number of tickets’, or ‘Statement of accounts should be received once a month’.
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